VIL BLI STØRRE: – Nå som vi vokser så mye har vi et stort rekrutteringsbehov i tiden fremover. Vi ønsker å tiltrekke oss både unge talenter og erfarne seniorer, og det er en av grunnene til at vi deltar på Bygg Reis Deg, sier daglig leder Rune Storm i Ruta Entreprenør. Foto: Svanhild Blakstad

Ruta Entreprenør: – Vi skal puste de store i nakken

På under to år har trøndereide Ruta Entreprenør vokst fra én til 16 ansatte og doblet omsetningen på sin nye osloavdeling.

– Vi har et klart mål om å omsette for tre milliarder innen 2023, og da kommer vi til å puste de store i nakken.

Daglig leder og medeier Rune Storm i trondheimsbaserte Ruta Entreprenør går høyt ut på banen når han forteller om selskapets spenstige vekstambisjoner de nærmeste årene.

–Vi planlegger også flere geografiske etableringer for å få til det, sier han til Byggeindustrien.

Akkurat hvor og når vil han ikke ut med.

– Vi velger å holde kortene tett til brystet på grunn av konkurransesituasjonen. Vi ønsker ikke å fortelle konkurrentene hvor vi har tenkt å etablere oss, sier han.

Stor vekst

Ruta Entreprenør, som Rune Storm startet i 2007 sammen med Tarjei Finsrud, har opplevd en formidabel vekst etter at de inntok hovedstaden med eget avdelingskontor i 2017. På under to år har omsetningen fra filialen på Fyrstikktorget doblet seg fra 170 millioner til dagens nivå på cirka 350 millioner.

– Innen året er omme vil 35 prosent av vår totalomsetning komme fra Oslo, og det vil ikke ta lang tid før vår virksomhet i hovedstaden passerer hovedkontoret i Trondheim, sier Storm.

Selskapet har en ordrereserve på 1,6 milliarder kroner, hvorav 600 millioner kroner i Oslo og omegn.

– Markedet her er mye større enn hva vi er vant med i Midt-Norge, og som ny aktør har vi i første omgang valgt å satse på offentlige byggherrer. Det har vært en klar strategi siden vi ikke kjenner de private byggherrene. Det handler om å få komme til bordet og være med og konkurrere om prosjektene, sier han.

Ruta Entreprenør

Stiftet i 2007 i Trondheim.

90 ansatte, hvorav 16 i Oslo.

Omsetning: 900 MNOK i 2018.

Deltar som utstiller på Bygg Reis Deg som en av få entreprenører.

Det største av pågående prosjekter så langt er Vormsund skole på 320 millioner kroner, samt Ås videregående skole, Akershus kunstsenter og Nordby barnehage. Ellers har selskapet ferdigstilt Greverudlia barnehage og hatt en stor rehab-jobb for Omsorgsbygg.

– I Trondheim har vi en 50/50 fordeling av omsetningen vår mellom offentlige og private oppdrag. Vi ønsker etterhvert å få den samme fordelingen i Oslo. Men det krever at vi øker vår tilstedeværelse og gjør oss mer synlige gjennom god markedsføring og ved å levere kvalitet, sier Storm.

Viser seg frem på Bygg Reis Deg

Som et ledd i dette er Ruta Entreprenør utstiller på årets Bygg Reis Deg – som en av få entreprenører blant de mer enn 500 utstillerne. De deltok for første gang for to år siden for å markedsføre seg i forkant av osloetableringen.

– For oss er det en veldig fin arena for å vise oss frem og fortelle hva vi driver med. Det bidrar til god omdømmebygging, og dessuten møter vi både underentreprenører, leverandører, byggherrer og ikke minst folk vi kan rekruttere, fra hele landet, sier Storm.

Ruta-sjefen forteller at de er på jakt etter folk som har ambisjoner og kompetanse til å være med å utvikle selskapet videre.

– Vi har et stort behov for unge talenter, men trenger også erfarne seniorer. I tillegg til at vi har sterke vekstambisjoner, ønsker vi å være blant de ledende entreprenørene innen HMS, digitalisering, bærekraft og miljø, sier han.

Han innrømmer at det er hard konkurranse om de beste:

– Ja, det er det utvilsomt. Da er det om å gjøre å gjøre seg litt mer attraktiv og skille seg fra de andre. Og det gjør vi allerede ved å være nesten alene på entreprenørsiden på Bygg Reis Deg, sier Rune Storm.

– Altfor få entreprenører

Ved siden av Ruta Entreprenør, er det kun KF Entreprenør fra Oslo fra entreprenørsiden som står på stand for å møte publikum i fire hektiske messedager. Bygg Reis Deg-sjef Gunnar Glavin Nybø legger ikke skjul på at han synes det er altfor få.

Administrerende direktør Gunnar Glavin Nybø i Bygg Reis Deg. Foto: Svanhild Blakstad

– Ja, vi hadde helt klart ønsket oss flere entreprenører, og tidligere år har vi hatt med både AF og NCC blant de store. Vår visjon er at Bygg Reis deg skal være en møteplass for absolutt hele byggenæringen, og da er det synd at så få entreprenører er representert blant utstillere, sier Nybø til Byggeindustrien.

Han understreker at det ikke gjelder bare entreprenørene. Også blant arkitekter og rådgivende ingeniører er det tynt i rekkene blant alle firmaene som står på stand. Bygg Reis Reg-sjefen tror entreprenørene sliter med å finne sin rolle.

– Jeg tror ikke de helt greier å se hvordan de skal bruke en messe til å markedsføre seg. Det kan ha sammenheng med at Bygg Reis Deg fra starten var en ren handelsplass for byggevarer. De senere årene har den blitt en utviklingsarena for en hel næring som favner mye mer enn bare veksling av varer, og der har entreprenørene en naturlig plass, sier Nybø.

Som det desidert største arrangementet for byggenæringen her til lands håper Nybø at entreprenørene vil se verdien av å delta neste gang.

– For oss som arrangør handler dette ikke bare om å få med flest mulig utstillere, men at det det blir et bedre arrangement jo større bredde av aktører fra næringen vi har med. Hele næringen trenger å «kraftsamle» seg i denne felles møteplassen, og vi tror at deltakelse her vil være med og styrke deres posisjon og attraktivitet i markedet, avslutter han.