Ill. Bane NOR/Statens vegvesen

Bane NOR og Statens vegvesen tar initiativ for å samstemme krav til modellbasert prosjektering og FDV

Rådgivere fra de store rådgiverselskapene er engasjert for å utarbeide et kravdokument for Bane NOR og Statens vegvesens fellesprosjekt Ringeriksbanen og E16.

– Det er viktig for oss at entreprenører og rådgivere jobber og leverer innenfor de samme rammene. Målet er at kravdokumentet som jobbes frem skal erstatte håndbøkene til Bane NOR og Statens vegvesen i prosjektet, forteller Morten Klokkersveen, prosjektdirektør for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i en pressemelding.

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er det største fellesprosjektet for vei og jernbane i Norge, og det vil bli flere kontrakter og flere entreprenører involvert i prosjektet. Dette utløser et behov for et enhetlig rammeverk for entreprenørene, som sier noe om hvordan de skal jobbe og hva de skal levere av informasjon til BIM-modellene.

- Vi ønsker også å legge til rette for at modellene skal kunne følge prosjektets livsløp, og at vi ved prosjektets slutt leverer en modell på et åpent format som inneholder et nødvendig FDV-grunnlag, heter det i meldingen.

Med bakgrunn i dette har de engasjert rådgivere fra alle de store rådgiverselskapene som i ett år skal jobbe frem et kravdokument som skal gjelde for Fellesprosjektet. I tillegg til prosessleder og prosjektleder fra Metier og NAA, som er rådgivergruppen til Fellesprosjektet bestående av Norconsult, Aas-Jacobsen og Asplan Viak, er åtte rådgivere fra Norconsult, Sweco, Rambøll, Multiconsult, COWI og Atkins engasjert i arbeidet.

- Det er viktig for oss å involvere bransjen når et så viktig arbeid som dette skal gjøres. Derfor kommer vi også til å arrangere bransjemøter og ha høringer på dokumentene som lages. Jeg håper både rådgiverbransjen og entreprenørbransjen benytter anledningene til å bli med på dette arbeidet, oppfordrer Kristin Lysebo, leder for BIM-seksjonen i Bane NOR.