Samferdselsminister Jon Georg Dale. Foto: Jørn Hindklev

Dale etter null interesse fra norske entreprenører for ny Mjøsbru: - Vil fortsette å legge til rette for et norsk entreprenørmarked

– Regjeringen har hele tiden prøvd å legge til rette for et norsk entreprenørmarked, men i dette tilfellet har det vært hovedentrepriseinteresse fra utlandet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) etter at det ble klart at fem utenlandske entreprenørkonstellasjoner vil bygge ny Mjøsbru og E6 Moelv-Roterud.

Ingen norske entreprenører ville prekvalfisere seg for å bygge ny Mjøsbru. Samferdelsminister Jon Georg Dale mener det viser at det er et potensial for å bruke prosjektet for å bygge kompetanse i Norge.

– Den valgte bruløsningen kan være en av disse tingene. Det viktigste er at vi får til et funksjonelt prosjekt. Men regjeringen vil fortsette å legge til rette for norske tilbydere, sier han til Byggeindustrien.

  Opphetet norsk anleggsmarked

– Viser fraværet fra norske entreprenører at man har bommet på inndelingen?

– Dette er en per definisjon en diskusjon om norske kontra utenlandske leverandører, og det handler om størrelse på kontraktene. E6 Moelv-Roterud er ikke blant de største kontraktene. Når det er så stor internasjonal interesse, sier det også litt om hvor opphetet det norske anleggsmarkedet er. Vi bygger mye, og at vi nå opplever interesse fra utlandet kan gi oss ny kunnskap, erfaring og innovasjon, sier han

– Det har jo vært noen litt humpete erfaringer med utenlandske entreprenører i flere store infrastrukturprosjekter?

– Ja, for all del, og det tilsier at Nye Veier skal holde god kontroll på den videre prosessen og sjekke soliditeten til selskapene før de tar et endelig valg, kommenterer Dale.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet. Her sammen med administrende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier. Foto: Jørn Hindklev

Nye Veier:  – Som forventet

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet sier til Byggeindustrien at det er som forventet at det er utenlandske selskaper som vil bygge ny Mjøsbru.

– Det er de internasjonale selskapene som har vist mest interesse de siste par årene, og det har vært mange møter. Vi var forberedt på dette utfallet, sier han.

– Har du fått noen signaler fra de norske entreprenørene hvorfor de ikke ønsker å bli prekvalifisert til prosjektet?

– Flere av de norske entreprenørene har ikke bygd store bruer på mange år, de fleste store bruprosjektene i Norge de siste årene er gjennomført av utenlandske entreprenører. Mange av de norske entreprenørene har spesialisert seg på vanlige konstruksjoner. Mjøsbrua er ingen vanlig konstruksjon, spesielt på grunn av fundamenteringen, sier Moshagen.

Prosjektdirektøren mener det er positivt at det for første gang er mange norske anleggsentreprenører med i Joint Venture-selskapene.

– Det er også mange norske rådgivere med, det har ikke synliggjort av de internasjonale selskapene så sterkt tidligere, sier han.

Mener 2,5 milliarder kroner tilsier en fornuftig meterpris

Nye Veier har et kostandsanslag på 2,5 milliarder kroner for E6 Moelv-Roterud. En stor del av kostandene er tilknyttet ny Mjøsbru.

– Hvor realistisk er dette anslaget?

– Det er i praksis det samme tallet som Statens vegvesen tidligere har regnet seg frem til. Nye Veier har kun endret bredden på brua. Det er en fornuftig meterpris, men den ligger på et høyt nivå, sier han.

Velger brukonsept i mars 2020

De prekvalifiserte entreprenørene skal våren 2020 presentere sitt konsept for ny Mjøsbrua.

– Entreprenørene skal konkurrere på ett brukonsept som de skal levere i mars 2020. Nye Veier vil velge blant disse konseptene, sier Moshagen.

Han forklarer at både klimaoppføling og klimakrav vil ta flere steg opp i konkurransen sammenliknet med de to første kontraktene på Innlandet.

– Klima vil stå svært sterkt i konkurransen. Ny Mjøsbru vil bli bygd i betong fra bunnen og opp, men vi håper det blir en konkurranse blant flere materialer for resterende del av bruløsningen. Tre vil helt sikkert også være konkurransedyktig, men det kan det også hende komposittmaterialer vil være. Nå må leverandørene snakke med de prekvalifiserte entreprenørene og forklare hvorfor de mener de har den beste løsningen. De må slutte å sitte med lua i hånda, sier Moshagen.