Foto: Statens vegvesenF.v.: Prosjekteringsleder Pål Vidnes og seksjonssjef Dagmar Hoyer i Statens vegvesen sykler den nye strekningen sammen med statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet. Foto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenF.v.: Ane Myklebust med barna Synne og Peter Andreas får energibarer som takk for at de sykler - fra Dagmar Hoyer og Magne Vikne i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Feiret ny sykkelvei i Groruddalen

3,2 kilometer sykkelvei med fortau står nå klar til bruk mellom Veitvet skole og Grorud stasjon i Oslo. Mandag 30. september gjorde Statens vegvesen stas på fotgjengere og syklister langs strekningen.

Det er bygget 3.250 meter med høystandard sykkelvei langs innfartsåren Østre Aker vei. Syklistene får tre meter bred sykkelvei og fotgjengerne får eget, opphøyd fortau. Med denne strekningen er det nå sammenhengende sykkelvei fra Høybråten til Økern.

- Dette gir Groruddalen og Lørenskog stasjonsby et godt sykkeltilbud inn til Oslo, og legger til rette for å velge alternative reisemåter, sier Tommy Skjervold, statssekretær i Samferdselsdepartementet, ifølge vegvesen.no.

– Jeg håper folk vil teste det nye tilbudet, oppfordrer han.

Mandag ettermiddag syklet statssekretæren den nye strekningen sammen med byggeledelsen i Statens vegvesen. De som passerte på sykkel eller til fots fikk med seg energibar og sykkelsetetrekk, som takk for at de hadde latt bilen stå.

– Vi ønsker å gjøre det nye sykkeltilbudet mellom Grorud stasjon og Veitvet skole kjent, slik at flest mulig tar det i bruk, sier Magne Vikne, byggeleder i Statens vegvesen.

- Byggingen har pågått i 12 måneder, med Isachsen Anlegg AS som utførende entreprenør. Totalprisen for anlegget er cirka 130 millioner kroner. Dette er godt innenfor tids- og kostnadsrammen, opplyser han.

– Ved å skille de som går og sykler kan både fotgjengere og syklister ferdes trygt, og de får et godt alternativ til å bruke bil, sier Dagmar Hoyer, seksjonssjef for miljøvennlig transport i Statens vegvesen.

– Vi håper mange vil ha glede av denne sykkelveien med fortau frem til vinteren, og at vintersyklistene vil benytte seg av tilbudet når snøen kommer, legger hun til.

Statens vegvesen ønsker å få ferdig sykkelløsninger langs Dronning Eufemias gate, i Rådhusgata, over Rådhusplassen og i Dronning Mauds gate, forbi det nye nasjonalmuseet allerede i høst/vinter.

– Da vil vår sykkelforbindelse mellom øst og vest i Oslo være gjennomgående, noe som blir et betydelig løft for både syklistene og fotgjengerne, sier Hoyer i Vegvesenet.