Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Mener Rogfast-fremtiden er uviss etter avlysning - forventer omkamp om flere veiprosjekter

Illustrasjonen viser krysset under Kvitsøy, med to ventilasjonssjakter 10 meter i diameter som skal 250 meter ned til hovedløpene under Kvitsøy. Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen

Publisert: 27.09.2019 09:30. Sist endret: 27.09.2019 09:53.

Etter at Statens vegvesen satte håndbrekket på og avlyste Kvitsøy-kontrakten, spår bransjeekspert at det vil bli politisk omkamp om både Rogfast og flere andre veiprosjekter. Men AF-topp forventer ikke at gigantprosjektet skrinlegges.

  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser

  • Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

  • Hersleth har full drift i nedstengningsområdet - vet at smittevernstiltakene fungerer

  • ToughTools og MoRek fusjonerte

Nettleder

Det strammer seg til

Les også:

  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
  • Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning
  • Hersleth har full drift i nedstengningsområdet - vet at smittevernstiltakene fungerer
  • ToughTools og MoRek fusjonerte
  • Vartdal Plast og Bygger’n går sammen om isopor-ordning
  • Kommuneadministrasjonen i Lillestrøm er inhabil i skredsak
  • Tester batteri i pilotprosjekt for å gjøre byggeplasser utslippsfrie
  • KLP Eiendom kjøper Trondheim-eiendom for 265 millioner
  • Nordre Follos ordfører: – Vi opplever at vi har utbruddet under kontroll
  • Åtte biler truffet av steinkaster i Drammen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon

Flere kontrakter

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Les også:
  • Ny rapport: Sterk vekst, men lønnsomheten faller i bygg og anlegg
  • Vegvesenet avlyser Rogfast-kontrakt - tilbud lå én milliard over anslag
  • Får Rogfast-avlysning større ringvirkninger?

BDO presenterte torsdag en fersk rapport som viser at veksten i bygg og anlegg har vært enorm de siste årene, men at marginene i bransjen likevel går nedover.

Stor risiko i stadig større kontrakter, trekkes fram som en av årsakene.

En av de store kontraktene som bransjen har konkurrert om, Kvitsøy-kontrakten på Rogfast, ble fredag avlyst fordi prisen ble for høy og kun en tilbyder ville være med å kjempe om den.

Rogfast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.

Den første Rogfast-kontrakten, ble av Vegvesenet estimert til 3–3,5 milliarder kroner, men tilbudet som kom inn fra den eneste kvalfiserte tilbyderen lå en milliard over anslaget.

Uviss fremtid

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Lidsheim
 

Thomas Lidsheim i BDO mener fremtiden til Rogfast er uviss.



Avlysningen vil sette fart i en ny diskusjon om fremtiden til hele Rogfast, tror en av artikkelforfatterne bak den ferske rapporten Bygg- og anleggsanalysen 2019, BDO-partner Thomas Lidsheim.

– Jeg tror vi vil få en diskusjon om et tunnelløp til 20 milliarder er den rette løsningen. Det var også interessant å se at det ble sendt ut pressemeldinger på en vellykket autonom ferjetest i Finland samme dag som Vegvesenet stoppet Rogfast-kontrakten. Dersom man kan kjøre ferger autonomt på batteripakke med ti minutters mellomrom uten fullt mannskap, så er det ikke gitt at dette samferdselsprosjektet blir gjennomført med den politiske vinden som vi har i landet nå, sier Thomas Lidsheim til Byggeindustrien.

At kostnaden ved å bygge ut prosjektet ser ut til å bli vesentlig høyere enn planlagt, er heller ikke godt nytt for fremtiden til Rogfast-prosjektet, mener han.

– Når det er sagt så er det veldig sterke næringspolitiske krefter for å binde sammen de to regionene, og Rogfast har alltid blitt sett på som et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt i motsetning til mange andre bru og tunnelprosjekter, sier Thomas Lidsheim.

BDO-partneren forventer flere veiomkamper i årene fremover.

– Vi har ikke et politisk ståsted, men registrerer at det er et nytt politisk landskap og at vi får en del konstellasjoner nå – først og fremst på kommunalt- og fylkeskommunalt nivå – som vil føre til endringer. Vi tror det vil bli snudd noen steiner både i Rogfast-prosjektet og flere andre store motorvei-, bru og tunnelutbygginger og forventer omkamper mange steder, sier Lidsheim.

AF-topp: Tror man vil se på utforming av kontrakt

Bård Frydenlund
 

Bård Frydenlund er konserndirektør Sverige, HR og Kommunikasjon i AF Gruppen.

Konserndirektør Sverige, HR og kommunikasjon i AF Gruppen, Bård Frydenlund, tror ikke anleggsporteføljen hos det offentlige blir slankere med det første.

Han forventer heller ikke at Rogfast-prosjektet vil stoppes permanent.

- Jeg tror ikke prosjektet vil forsvinne ut av Nasjonal transportplan, men jeg tror Vegvesenet vil se på hvordan de vil forme kontrakten. De vil nok endre «scopet», slik at det blir større interesse for den, sier Frydenlund.

– Hvorfor vurderte AF den som uinteressant?

– Det er veldig mange prosjekter ute i markedet og det er mange tilbud som leveres. Vi må prioritere de prosjektene som vi tror vi har størst muligheter for å lykkes. Denne gangen var det andre prosjekter som sto foran i køen og som var mer interessante, sier Frydenlund.

– Det var kun en tilbyder på jobben og tilbudet lå en milliard over forventningen til Statens vegvesen. Hva sier det om prosessen?

– Jeg tror det er veldig vanskelig å sette to streker under svaret på det spørsmålet. Det er ikke gitt at estimatet man hadde på Rogfast var riktig. Samtidig kan det tenkes at entreprenørene har den riktige prisen. Samtidig synes jeg det er fryktelig trist at konkurransen avlyst for de som har brukt masse tid og ressurser på å utforme et tilbud, sier Frydenlund.

Jobbet med prosjektet i ett år

helge og tore 2
 

Prosjektsjef Tore Voster i Stangeland Maskin.

Entreprenøren Stangeland, som hadde regnet på kontrakten i et arbeidsfellesskap med Implenia, la overfor VG ikke skjul på at de var skuffet over beslutningen til Statens vegvesen.

Selskapet har ifølge VG jobbet med prosjektet i vel ett år.

– Vi er forferdelig skuffet i dag. De signalene som har vært hittil har ikke hatt denne konklusjonen. Vi er deppa for å si det sånn, sa Tore Voster, prosjektsjef i Stangeland til VG.

Avlysningen betyr at Kvitsøy-kontrakten må opp til ny politisk behandling.

Vegdirektøren vil ikke spekuluere i fremtiden

binary-2782682-1339495
 

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud. Foto: Statens vegvesen

I en kommentar til NRK sa fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud nylig at de er pliktige til å legge kostnadsøkningen fram for Samferdselsdepartementet.

– Dette er ikke noe vi ønsket, men det er helt nødvendig i forhold til de rammer vi jobber innenfor. For vi kunne ikke gå videre med en sånn potensiell kostnadsøkning uten å snakke med departementet, og her lå vi langt over, sier vegdirektøren til NRK.

På spørsmål om avlysningen kunne sette hele Rogfast i fare, svarte Grimsrud følgende:

– Jeg synes ikke det er riktig å spekulere i det nå. Det som er viktig nå, er at vi tar en dialog med departementet og får fram kunnskap om hvor vi er i forhold til det prosjektet.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Hersleth har full drift i nedstengnings-området
– vet at smitteverns-tiltakene fungerer

 

Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

 

Tester batteri i pilotprosjekt for å gjøre byggeplasser utslippsfrie

 

BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser

 

Veidekke:
- Større sprik i feltet enn noensinne

 

Slik rammes byggevare-handelen i Oslo-
regionen av nedstengingen

 

Vartdal Plast og Bygger’n går sammen om isopor-ordning

 

Kommune-administrasjonen i Lillestrøm er inhabil
i skredsak

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen