Jonathan Parker, daglig leder i Bedre Byutvikling Moss. Foto: BBM

Varsler søksmål mot staten - peker på feil i reguleringsplanen for jernbaneutbygging gjennom Moss

Styret i Bedre Byutvikling Moss har vedtatt å gå til søkmål mot staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Organisasjonen har ikke gitt opp utredning av Myraalternativet.

– Vi har en sterk sak, sier Jonathan Parker, leder av Bedre Byutvikling Moss (BBM).

Styret i BBM har nå vedtatt at BBM vil gå til søksmål mot Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i forbindelse med reguleringsplan for nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad.

I mai i år ble det sendt et prosessvarsel til KMD der BBM hevder at den vedtatte lokaliseringen ikke er den samfunnsmessige beste løsningen, og at reguleringsplanen har mangler som innebærer at planen er ugyldig. Organisasjonen ønsker å utsette iverksettelsen av prosjektet, og at det såkalte Myraalternativet blir utredet.

Fire hovedpunkter
I prosessvarselet pekes på at det i forbindelse med vedtatt reguleringsplan ikke er konsekvensutredet alternative traseer som ville gitt en bedre løsning for både jernbanen - med kortere reisetid og bedre tilpasning til InterCity-kravene - samt en bedre løsning for Moss by med en sentralt plassert jernbanestasjon på Myra. Videre anføres at kommunen har inngått utbyggingsavtale i strid med plan- og bygningslovens regler for utbyggingsavtaler.

Det anføres også at det er en saksbehandlingsfeil når det i verken i kommuneplan eller reguleringsplan er fastsatt hensynssone og nærmere planbestemmelser for kvikkleireområdet med risikoklasse 3 ved Moss Havn, som i henhold til planen skal bli ny jernbanestasjon.

Det anføres også at reguleringsplanen ikke inneholder nødvendige vurderinger av naturmangfoldlovens prinsipper.

Departementet mener i sitt svar til prosessvarselet at saken har vært gjennom en grundig saksbehandling i flere instanser.

«Etter departementets vurdering er det ikke grunnlag for å hevde at fylkesmannens vedtak er ugyldig. Det framsatte kravet avvises derfor. Det foreligger følgelig ikke grunnlag for å gi utsatt iverksetting etter forvaltningsloven § 42».

Medhold i tingretten vil stoppe arbeidet
Parker opplyser at BMM har støttebidrag og garantier som sikrer 150.000 kroner for å få saken opp i Moss tingrett. Han antar saken kan komme opp for retten i mars-april 2020.

– Hvis vi får medhold i tingretten og reguleringsplanen oppheves, har ikke Bane NOR grunnlag for å jobbe videre med prosjektet, ifølge vår advokat sier Parker.

Han sier til Byggeindustrien at departementet feilberegner motstanden mot jernbanen og de valgte løsningene for prosjektet. BBM ønsker heller ingen midlertidig forføyning.

– Vi har ikke hastverk. Bane NOR har ikke et høyt aktivitetsnivå, og vi mener også at mye av arbeidet som gjøres nå også har en verdi for vår alternative løsning, sier han.

– Hvilke scenarier kan oppstå hvis BMM får medhold i tingretten?

– Da vil hele prosjektet stoppe opp i ett år. Dermed må både politikere i Moss og på riksnivå vurdere som hele saken virkelig skal utsettes et helt år for så å ta den opp i lagmannsretten, eller om det skal prøves en statlig reguleringsplan for å trumfe over tingretten. Eller blir vurderingen at staten rett og slett ber om en utredning av Myraalternativet? Alt sier seg at lønner seg å vurdere et bedre alternativ, både i forhold til samfunnsverdier, funksjonalitet for jernbanen og byens behov, fastslår han.

Mener fylkesmannens vedtak er gyldig
Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet skriver til Byggeindustrien at det er kommunen og fylkesmannen som har fattet vedtak om reguleringsplan for nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad.

Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Foto: Torbjørn Tandberg

Han presiserer at Kommunal- og moderniseringsdepartementet kun har vurdert et prosessvarsel fra Bedre Byutvikling i Moss.

– Etter departementets vurdering er det ikke grunnlag for å hevde at fylkesmannens vedtak er ugyldig. Forvaltningsvedtak kan etter tvistelovens regler bringes inn for retten. Kommunal- og moderniseringsdepartementet tar til etterretning at BBM nå vurderer å ta ut søksmål. Departementet kan ikke ta stilling til søksmålet før det er mottatt, skriver Hiim.

Jernbaneutbyggingen gjennom Moss

BBM har de siste årene engasjert seg sterkt i motstanden mot den vedtatte jernbanetraséen Sandbukta-Moss-Såstad. Anleggsarbeidet for prosjekt er nå i full gang.

I prosjektet skal det bygges stasjon med utsikt til Færder ved Moss Havn. Gruppa vil bruke sjøsiden til helt andre formål og klarte å grasrotfinansiere en alternativutredning fra Norsk Bane.

Selskapet fant en helt annen trasé og stasjonsplassering, det såkalte Myraalternativet. Stasjonen er mer sentralt uten at banen går gjennom Moss sentrum.

Alternativet ble aldri utredet av Bane NOR, og gruppa kjemper fortsatt for det de mener er den beste løsningen for Moss.