Illustrasjonsfoto.

Fortsatt store lekkasjeutfordringer for Bybane-tunnel

Marti Tunnelbau sliter fortsatt med store innlekkasjer under drivingen av Løvstakktunnelen ved Bybanen i Bergen.

21. august kunne bygg.no melde om at grunnvannet i Fyllingsdalen sank med inntil sju meter (sak fra NRK) som en følge av lekkasjeproblemer under drivingen av Løvstakktunnelen i Bergen.

To uker senere har ikke forholdene blitt bedre. Informasjonsrådgiver Rune Jenssen i Bybanen Utbygging kan opplyse om at prosjektet fortsatt har store utfordringer med lekkasjer og injeksjonsarbeider, som naturlig nok bremser inndriften i prosjektet.

– Vi har fremdrift, men vi har ikke den fremdriften som vi ønsker. For hver uke som går blir vi liggende lenger bak. Som vi tidligere har uttalt, så hadde vi vært dobbelt så langt inne i fjellet hvis vi ikke hadde møtt på disse utfordringene, sier Jenssen til Byggeindustrien.

Omfattende injeksjonsarbeider

Hovedentreprenør Marti Tunnelbau utfører nå omfattende injeksjonsarbeider for å stoppe vannlekkasjene og tette tunnelen. Ifølge Jenssen er disse arbeidene svært krevende.

– Injeksjonen fungerer og vi får det alltid tett, men spørsmålet er hvor mye ressurser man må bruke for å få det tett, for tett må det være, understreker han.

Pluss 300 meter

– Vet dere noe om hvor langt dette krevende partiet er?

– Lenger bak hadde vi ikke de samme utfordringene og vi har ikke noe mistanke om at tilsvarende forhold vil vedvare. Slik det ser ut nå kan det dreie seg om en åre på pluss 300 meter, svarer Jenssen.

2900 meter lang tunnel

Det er under drivingen av Løvstakktunnelen mellom Mindemyren og Fyllingsdalen Bybanen Utbyggingen og Marti Tunnelbau har møtt på lekkasjeutfordringene.

Prosjektet omfatter driving og utrusting av to tunneler på 2900 meter. I det ene tunnelløpet skal Bybanen gå, mens det andre blir verdens lengste gang- og sykkeltunnel. Det er under drivingen av Bybane-tunnelen lekkasjeproblematikken har oppstått.