Venstre vil sette prisene kraftig opp i bomringen i rushtiden og ser for seg en takst på 40–50 kroner, ifølge Hallstein Bjercke, som er partiets førstekandidat i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Venstre vil doble bompengene i Oslo i rushtiden

Venstre foreslår å doble bomavgiften i Oslo i rushtiden og mener det er helt i tråd med regjeringens nye bompengeavtale. Det er Fremskrittspartiet ikke enig i.

– Vi vil sette prisene kraftig opp i bomringen i rushtiden og ser for oss en takst på 40–50 kroner, sier Venstres førstekandidat i Oslo, Hallstein Bjercke, til NRK.

Han tror dette vil få langt flere til å velge kollektiv når de skal reise til og fra jobb. Forslaget kommer til tross for at regjeringspartiene sist fredag ble enige om en avtale der det heter at bompengene må ned.

– Det samlede bompengetrykket må ned, men regjeringen overlater til lokale å velge hvordan vi vil innrette det. Her har vi store muligheter til å differensiere langt tøffere enn i dag for å få biltrafikken ned, sier Bjercke til NRK.

Venstre vil samtidig at det skal bli langt billigere å passere bomringen om natten. Partiet vil også kutte prisen på månedskort med 20 prosent.

– Fryktelig dårlig idé

– Det høres ut som en fryktelig dårlig idé, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om å doble bompengene.

Både Fremskrittspartiet og Høyre i Oslo sier det er uaktuelt å gå med på en økning i rushtidsavgiften som det Venstre foreslår.

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), sa søndag til Dagbladet at hun vil ikke ta imot tilbudet om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene.

– Vi ønsker heller å redusere biltrafikken med en tredel, og gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby på de neste elleve årene. Det er bra for bylufta, for barnas skoleveier og for klimaet, sier Berg til NTB, og tilføyer at MDG vil øke bompengene og kutte billettprisene med 20 prosent.

Det gjør samferdselsministeren nesten lamslått, ifølge ham selv.

– Det Berg gjør, er å si nei til 5–6 milliarder kroner som skal gå til å redusere bompenger og bygge ut kollektivtilbudet. Byrådet i Oslo vil si nei til mellom 5 og 6 milliarder kroner i drahjelp fra staten til bomkutt og kollektiv. Her skal bilistene svi også når de ikke trenger det, sier Dale.

«Absurd»

Venstres Sveinung Rotevatn, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet, kaller MDGs avslag «absurd».

– Nå stiller regjeringen tilgjengelig milliarder av kroner for å få tidenes kollektivløft i Oslo, så skal MDG takke nei. Det ville være aktiv selvskading av Oslo som miljøby, sier Rotevatn.

– Det vil bli investert milliarder i bedre trikk, bane og buss. Jeg kan ikke forstå at det er i Oslos interesse å takke nei til pakken som gir mer til kollektivtransport enn til bomreduksjoner, sier Rotevatn.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier til NTB at det er uaktuelt at bompengenivået i Oslo skal heves ytterligere.

– Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken som er vedtatt av både bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og av Stortinget. Den ligger fast, sier Johansen.