Stor støtte til baneutbygging

I sommer har debatten rundt en realisering av Nord-Norgebanen virkelig blusset opp igjen - og ifølge flere spørreundersøkelser er støtten stor for en videre utbygging nordover fra Fauske.

7. juni la Jernbanedirektoratet frem en utredning rundt utbyggingen av Nord-Norgebanen. Den viser at det vil koste cirka 133 milliarder kroner å bygge ut jernbanen fra Fauske-Tromsø, med en arm til Harstad. Uten armen til Harstad blir investeringskostnadene på rundt 113,3 milliarder – mens en utbygging fra Fauske til Narvik har en forventet kostnad på 54,2 milliarder kroner og fra Narvik til Tromsø er det en estimert kostnad på 53 milliarder kroner. Flere røster både i og utenfor miljøet er av en sterk formening om at disse estimatene er altfor lave – og at de reelle kostnadene er høyere.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik har selv uttalt til Byggeindustrien at hun tror kostnadsoverslagene for å bygge ut den 375 kilometer lange strekningen fra Nordland til Troms er for lave. Andre har kommet med tilsvarende spådommer - og da er det lurt å lytte. Rapporten som den vi fikk presentert i sommer har en tendens til å komme for lavt ut i forhold til senere reelle kostnadsoverslag - når man går enda dypere inn i materien - og ikke minst når man begynner å hente inn tilbud. Det er enorme investeringer vi her snakker om – og det skjer i et terreng som kan by på flere overraskelser – og som kan øke kostnadene betraktelig. Vi har sett mange lignende eksempler på at prosjekter som har økt stort i kostnader de siste årene – ikke minst innen baneutbygginger. Det har vi også flere eksempler på i løpet av de senere månedene.

Det ser ikke ut til å endre folks oppfatning om en slik utbygging – for den har nemlig overraskende stor støtte i folket – over hele landet. To undersøkelser viser en stor støtte til en slik utbygging. Blant annet skrev ABC Nyheter om en undersøkelse gjennomført av Norstat søndag. Denne viser at det er 7 av 10 nordmenn som ønsker tog helt til Finnmark. Støtten er ikke overraskende størst i nord, men også i Oslo er støtten på 63 prosent. Tidligere i sommer skrev VG om en lignende undersøkelse, og denne viste at 60 prosent var for en utbygging av jernbane i Nord-Norge.

Det er dermed stor togstøtte ute i folket – og dette er selvsagt bra. Vi trenger en oppegående og fremtidsrettet baneutbygging her i Norge. Bruk av tog er på mange måter et glimrende fremkomstmiddel – i hvert blant de kollektive transportmidlene vi kan sammenligne med i dag. Men nå er ikke tilbudet rundt om i landet godt nok. I de sentrale Østlandsområdet er det et bra utbygd linjenett – men mange år med for lav utbygging og ikke minst for dårlig vedlikehold fører til at regulariteten og det totale tilbudet ikke er godt nok. I andre deler av landet er tilbudet for dårlig bygget ut - og det går rett og slett ikke raskt nok mellom de store byene. Andre steder mangler tilbudet på sin side helt og holdent.

Men folket støtter altså en utbygging av togtilbudet – og det vil føre til at politikerne også må se enda mer på togutbyggingen her i landet. For dette koster - og det koster mye. Det vil dermed måtte skje på bekostning av andre prioriteringer, ikke minst da veiutbygginger. Spørsmålet er dermed om støtten blir like stor – når man innser at veiutbygginger som ligger inne i planene blir prioritert bort. Det er ikke like sikkert. Det finnes mye penger i infrastrukturbudsjettene i Norge om dagen – men ikke nok til å oppfylle alle ønsker. Det spørs dermed om man velger å prioritere togsatsingen enda høyere. Det skal uansett bli interessant å se hvordan både fagmiljøene og politikerne nå velger å se på hvor man skal gå videre med Nordnorge-banen. Kirsti Slotsvik lanserer blant annet ideen om å la deler av banen gå via Sverige - noe som selvsagt kan være et alternativ å vurdere. Spørsmålet er om et Nord-Norge i opprørsstemning vil godta et slikt alternativ.