To sprengninger og vegen kunne åpnes 13 timer før skjema. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenTrefelling nærmest vegen ble også gjort i stengehelgen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenSprengning og pigging tett ved Sørlandsbanen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenKortreiste masser tippet nær riggen få hundre meter fra skjæring. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen

E134-strekning åpnet 13 timer før

Her ser du hvorfor E134 var stengt mellom Mjøndalen og Hokksund i helgen. Men vegen åpnet igjen 13 timer før friste

Om lag 3700 kubikkmeter fjell i en skjæring ved vegen tett på Sørlandsbanen måtte sprenges vekk samtidig med at Bane NOR hadde togstopp for vedlikehold.

Derfor hadde Statens vegvesen varslet stengt E134 mellom Steinberg øst og Langebru fra fredag kveld klokken 20 til mandag morgen klokken 06. Men allerede søndag ettermiddag var arbeidene ferdig slik at E134-trafikken kunne settes på igjen ved 17-tiden søndag.

– Alt har gått etter planen, men jobben ble gjort raskere og mer effektiv enn beregnet slik at vi ble ferdig søndag ettermiddag, forteller byggeleder Aud Solberg til vegvesen.no.

I tillegg til sprengningsarbeider, pigging og bortkjøring av masser, ble det også gjort noen elektroarbeider ved brua over jernbanen ved Steinberg vest samt trefelling langs sørsiden av vegen.

Disse arbeidene må til for å gi plass til utvidelse av vegen og oppsetting av midtrekkverk. På strekningen E134 Mjøndalen-Langebru nærmer en seg nå 20.000 biler i årsdøgntrafikk (ÅDT). Strekningen er derfor ganske ulykkesutsatt.

I tillegg til utvidelse av vegen og midtrekkverk blir det også montert vegbelysning langs hele strekningen. Det er Sandefjordfirmaet Marthinsen og Duvholt AS som har jobben på E134 Mjøndalen-Langebru. Anlegget skal etter planen ferdigstilles høsten 2020.