8,5 kilometer av fylkesvei 162 i Nordre Land forsterkes nå med dypstabilisering. Foto: Statens vegvesen

Forsterker vei på en miljøvennlig måte - bruker eksisterende vei som «råstoff» og tester bindemiddel fra grantrær

Fylkesvei 162 i Norde Land forsterkes nå på en miljøvennlig og fremtidsrettet måte med dypstabilisering, melder Statens vegvesen. Eksisterende veg brukes som «råstoff» og det testes bindemiddel fra trefibre i grantrær på deler av strekningen.

Fra mandag 5. august og cirka fire uker framover skal Statens vegvesen forsterke vel 8,5 kilometer av fylkevei 162 mellom Dokka og Vølstad kirke i Nordre Land, melder Statens vegvesen og Oppland fylkeskommune i en pressemelding.

Her blir det benyttet dypstabilisering og testing av nytt bindemiddel for å redusere CO2-avtrykket.

Strekningen på fylkesvei 162 skal forsterkes ved dypstabilisering, en metode som blir stadig mer brukt i veiforsterking fordi den er både miljøvennlig og kostnadsbesparende.

– Ved dypstabilisering freser vi opp både gammel asfalt og grus- og pukklaget som ligger under asfalten. Massene blir så blandet sammen og komprimert før vi legger ny asfalt, forklarer byggeleder Ola Lønnkvist Hultin i Statens vegvesen.

– Dypstabilisering er en miljøvennlig og kostnadseffektiv metode ved vegforsterking fordi vi bruker opp igjen materialet som ligger i vegen. Den eksisterende veien brukes som «råstoff» og behovet for tilføring av nytt materiale som grus og pukk reduseres. Dypstabilisering krever færre anleggsmaskiner enn ved tradisjonell veiforsterking og gir dessuten kortere anleggstid. Det betyr mindre utslipp av CO2 og kortere periode med støy og støv for naboene langs vegen, sier Hultin.

Tester miljøvennlig bindemiddel
Når asfalt, grus og pukk er frest og blandet i to omganger, blir massene frest en tredje gang. Den tredje gangen blir bindemidlet tilsatt under fresingen slik at det blander seg ordentlig inn i fresemassene så massene setter seg godt før ny asfalt blir lagt.

– Tradisjonelt bruker vi bitumen som bindemiddel. Det er framstilt av destillert råolje som har et høyere CO2-avtrykk enn alternativet vi nå tester ut; lignin. Lignin er stoffet som binder trefibrene i grantrær sammen. Bindemiddelet med lignin sørger for effektiv og svært miljøvennlig binding av grus og støv samtidig som både toppdekket og vegkroppen styrkes, sier byggeleder Hultin.

Det miljøvennlige bindemidlet blir lagt på omtrent halvparten av den 8,5 kilometer lange strekningen som skal forsterkes mellom Dokka og Gry ved Vølstad kirke. På resten av strekningen blir tradisjonell bitumen brukt.

– Vi ønsker å sammenlikne lignin med bitumen på denne strekningen for å se om bestandigheten er like god over tid for begge bindemidlene, sier byggelederen.

Hold nedsatt fartsgrense og unngå sprut
– Lignin må ha noen dager på å virke før vi kan legge asfalt, forklarer Hultin.

– Det er viktig at bilistene holder fartsgrensa, som blir satt ned til 50 km/t på teststrekningen. Ved høy fart er det fare for at middelet spruter opp på bilen og danner et brunt belegg. Belegget må i tilfelle spyles av med vann. Ikke bruk såpe eller liknende, da vil det danne seg ei hinne som blir svært vanskelig å få av, sier han.

Forsterkningsarbeidet tar fire uker
Arbeidet på fylkesvei 162 mellom Dokka og Gry ved Vølstad kirke starter mandag 5. august og pågår i cirka fire uker. Det blir redusert framkommelighet i anleggsperioden. Trafikken vil tidvis blir dirigert manuelt og med ledebil og trafikantene må derfor påregne noe ventetid, melder Statens vegvesen.