Fra arbeidene i Storgata. Foto: Bymiljøetaten

Full fart i Trikkeprogrammet

Oppgradering og fornyelse av trikkeskinner, gater og byrom er godt i gang. Mandag 2. september tas den midlertidige trikketraseen i Christian Krohgs gate og Stenersgata i bruk, og opprustningen av Storgata starter for fullt.

Snart er strekningen mellom Tinghuset og Tullins gate ferdig, et halvt år før tiden. Dette er to av åtte infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet som pågår i Oslogatene akkurat nå.

Trikkeprogrammet består av tre delprosjekter: Kjøp av 87 nye, moderne trikker til Oslo, oppgradering av trikkebasene på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold – pluss en rekke små og store infrastrukturprosjekter som omfatter opprustning av trikkeskinner og oppgradering av holdeplasser, gater og byrom, heter det i en pressemelding fra Sporveien.

Samlet plan for fornyelse
I Trikkeprogrammet er det laget en plan for infrastrukturoppgraderingene som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner. Flere ting blir nå gjort samtidig. I de største infrastrukturprosjektene skal hele gatens bredde få et løft med nye fortau, ny granitt, oppgraderte holdeplasser, benker og ny beplantning. Enkelte steder skal det også skiftes vann- og avløpsrør flere meter under bakken.

Trikkeskinnene i Oslo er mange steder gamle og nedslitt og trenger fornyelse. Noen steder er også avstanden mellom inngående og utgående trikkespor for smal i henhold til internasjonalt regelverk. På visse strekninger blir det derfor utført sportilpasninger for å imøtekomme tekniske krav til bredde mellom sporene, slik at to trikker kan møte hverandre uten problemer.

Testkjøring av nye trikker
Oslo kommune har gitt Sporveien ansvaret for å lede Trikkeprogrammet. Den første nye trikken er planlagt levert til Oslo for testkjøring vinteren 2020/2021, og fremdriften er god.

– Før de nye SL18-trikkene kommer for testkjøring i 2020/2021 vil de fleste infrastrukturprosjektene være ferdige. Resten ferdigstilles parallelt med innfasingen av de nye trikkene. Vi samarbeider tett med Bymiljøetaten, Vann- og avløpsetaten og Ruter om gjennomføringen av alle infrastrukturprosjektene. Alt ligger dermed til rette for at testingen av de nye trikkene vil kunne gjennomføres som planlagt, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Prinsens gate først ferdig
De første byggearbeidene i Trikkeprogrammet startet i 2016 og Prinsens gate ble som første ferdigstilte infrastrukturprosjekt åpnet i februar 2017. Byggherre for oppgraderingen av Prinsens gate var Bymiljøetaten, som er ansvarlig for gjennomføringen av flere store oppgraderingsprosjekter som pågår akkurat nå.

Sporveien er byggherre for gateopprustningsprosjektene som i dag foregår på to strekninger i Grefsenveien, på Majorstuen og i Frognerveien. Blant Sporveiens ferdigstilte infrastrukturprosjekter er blant annet Thereses gate, Grensen og Kirkeristen, Biermanns gate, Skøyen og Geita bru og Oslo gate, for å nevne noen.