Tog for buss

Noen år frem i tid vil sannsynligvis togene ta over stadig flere av dagens transportbehov - blant annet en del av dagens busstransport - men før dette vil det bli mye buss for tog - og utbyggingen av infrastrukturen vil koste mye.

Norge er en forholdsvis liten tognasjon. Vår spredte bosetting og kompliserte topografi har gjort utbyggingen av togtilbudet komplisert og dyrt. Vi fikk tidlig linjer mellom de største byene – men de kan i dag knapt kalles noe ekspressalternativ. Likevel velger mange toget til både nær og- fjernreiser - men langt flere burde satse på toget som et alternativ til fly, bil og buss. Årsaken til at ikke langt flere ser på toget som et reelt alternativ er selvsagt at tilbudet ikke er godt nok. Til og fra hovedstaden er det mange som bruker toget for å komme til og fra jobb - men de burde vært flere. Det burde selvsagt også vært et mye bedre tilbud i og rundt flere av de største byene enn hva vi ser i Norge i dag.

I løpet av de senere årene har satsingen på skinnegående trafikk tatt seg kraftig opp - men har foreløpig ikke materialisert seg i stor nok grad. Utbyggingen av ny infrastruktur tar lang tid og er dyrt - samtidig har midlene som er satt av til opprusting av dagens infrastrukturnett gitt et noe bedre tilbud – men har ikke gitt stor nok effekt. Årsaken er at infrastrukturen er i lang dårligere stand enn man først forventet.

I løpet av juli er det gjort mye arbeid rundt flere av landets strekninger – og dette har medført at en rekke reisende har møtt varslingen «Buss for tog» på sine reiser. For mange er dette en av flere somre i rekken hvor man har måttet ta buss for tog. De fleste synes dette ok – om arbeidet fører til et bedre togtilbud. Men dette vil definitivt også ta tid. I sommer kom meldingen om at man må kunne forvente buss for tog i veldig mange år til før man er kommet helt på riktig spor flere steder i landet. Dette er nok ikke noe pendlere ser spesielt mye frem til - og mange av de som blir berørt kan nok risikere å bli pensjonister før dette tiltaket ikke lenger skulle være nødvendig.

Men skal man virkelig få fart på togbruken her i landet må det bygges ut flere nye og bedre linjer - og i og rundt de store byene må det bygges dobbeltspor for å få opp regulariteten og sikre et godt nok tilbud slik at tog ikke blir et alternativ man kan overse.

I Nasjonal transportplan (NTP) er det lagt opp til en massiv togsatsing – blant annet rundt utbyggingen av InterCity-strekningene. Nylig kom meldingen om at Jernbanedirektoratet ser på omprioriteringer for en rekke av InterCity-planene for flere byer på Østlandet. Dette gjør at flere InterCity-byer frykter for planlagte jernbanestasjoner og tilknyttede byutviklingsplaner som tidligere virket nokså sikre. Begrunnelsen er at utbyggingen slik den nå forløper er for dyr. Og dette har vi sett mange eksempler på, ikke minst har vi her i Byggeindustrien presentert flere artikler  som viser at prisene har steget kraftig i forhold til tidligere  og løpende estimater innen flere utbygginger på planleggingsstadiet men også i prosjekter som både er i sluttfasen av forberedelsene og som også nå er signert. Det kan virke som om man rett og slett ikke har god nok oversikt over kostnadsbildet - og milliardene ruller.

Selv om det er satt av mye penger til utbygging av skinnegående infrastruktur i årene fremover, er det ikke slik at det er en utømmelig pengebinge man kan ta av - man må prioritere mellom mange viktige prosjekter. Derfor må man se på hva man får for disse mange milliardene - og om det er en annen måte man kan kjøre utbyggingen av disse prosjektene på. For slik det er nå er det mye usikkerhet rundt hvilke prosjekter som faktisk kommer – og ikke minst når.

Skal vi få til en utvikling innen den skinnegående transporten som vi faktisk trenger her i Norge - må vi få bygget ut nye og bedre jernbanestrekninger - og vi må bli enda flinkere til å vedlikeholde det vi har - for de pengene vi har til rådighet. I dag er det for stor usikkerhet rundt hvilket togtilbud vi faktisk kan forvente i årene fremover.