Svakere fra Jackon i 2018

Omsetningen økte, men driftsresultatet ble vesentlig svekket i byggevarekonsernet Jackon i fjor.

Jackon-gruppen nådde en omsetning på 3, 1 milliarder kroner og et operativt driftsresultat (EBITDA) på 168 millioner kroner i 2018. Omsetningsveksten ble på 3,4 prosent i forhold til 2017, mens det operative driftsresultatet ble svekket i forhold til rekordåret 2017 (279 millioner kroner).

Konsernsjef Stein Trygsland sier i en pressmelding at de ikke er tilfreds med resultatet, og forventer vesentlig bedring i 2019.

- Etter flere år med sterk vekst og gode resultater var resultatet for 2018 skuffende, men ikke overraskende. Året ble preget av tøff priskonkurranse i de mest konkurranseutsatte delene av vår virksomhet, kombinert med gjennomgående høye råvarepriser og økte energi- og fraktkostnader. Heldigvis har vi i Jackon stilt oss slik at vi har lagt penger til side for en «regnværsdag». Med cirka 40 prosent egenkapital og 373 millioner kroner i kontanter og ubenyttede trekkrettigheter er vi godt rustet i så måte, sier Trygsland . - Starten på 2019 har vært lovende. Til tross for dempet aktivitet i flere av våre markeder har omsetningen så langt i år allikevel holdt seg på nivå med fjoråret. Og ikke minst har vi lykkes i å snu situasjonen fra i fjor med priser og marginer som ikke var bærekraftige over tid.

Jackon har det siste året gjennomført en rekke betydelige investeringer. Blant annet en ny produksjonslinje for XPS i Fredrikstad, ny fiskekassefabrikk i Hirtshals samt oppkjøp av to virksomheter i Finland. Det er investert over 300 millioner kroner, inklusiv et normalt volum av drifts- og forbedringsinvesteringer.

- Vi tenker alltid langsiktig i Jackon, og investeringene nevnt ovenfor er med på å befeste og styrke omsetning og inntjening i årene som kommer. Den nye XPS linjen er fortsatt i en oppstarts- og optimaliseringsfase, og vi er trygge på at den vil sikre vår konkurransekraft i lang tid fremover. Fabrikken i Hirtshals har også blitt en «state of the art» fabrikk med høy grad av automatisering og digitalisering. Vår viktigste kunde i Hirtshals, Havline, har som mange har fått med seg støtt på politiske utfordringer i forhold til s.k. «produksjonsfisk», men vi har stor tro på at det innovative og miljøriktige konseptet vil vinne fram. I Finland har de to siste oppkjøpene styrket vår posisjon ytterligere, og samtlige fire enhetene er nå samlet under en ledelse. Vi ser absolutt positivt på fortsettelsen, avslutter Trygsland.