<p>Veien opp til vindparken krevende, og det har vært nødvendig å gjøre tilpasninger av veiene slik at lastebil med 71 m langt blad kan passere. Foto: Henriette-Sarah Holberg.</p><p>Vingetransport - Tonstad vindpark. Foto: Henriette-Sarah Holberg.</p>Vingetransport - Tonstad vindpark. Foto: Henriette-Sarah Holberg.Vingetransport - Tonstad vindpark. Foto: Henriette-Sarah Holberg.Vingetransport - Tonstad vindpark. Foto: Henriette-Sarah Holberg.Tonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTonstad Vindpark - transport av vingeblad. Foto: Henriette-Sarah HolbergTransportruta er 44 km lang og går fra Kleven havn/Øyesletta opp til Tonstad Vindpark.

Heftig vingetransport til Tonstad vindpark

Å frakte 71 meter lange vingeblad på vanlig landevei over 44 kilometer er ingen walk in the park. Se de spektakulære bildene her.

Tonstad Vindpark ligger i Sirdal og Flekkefjord kommuner, og byggingen kom i gang i midten av 2018 med Risa som totalentreprenør. Byggingen skal pågå i 18 måneder, med en forventet produksjon i begynnelsen av 2020.

I slutten av juni begynte transporten av de lengre delene til vindmøllene fra Kleven havn/Øyesletta opp til Tonstadheia. Denne ruten er 44 km lang.

Tonstad Vindpark

Vindparken vil ha en kapasitet på 208MW og bestå av 51 turbiner, som gjør vindparken til en av de største i Norge.

All produsert energi er solgt til Hydro gjennom en 25-års avtale.

Vindparken vil utgjøre et bidrag mot Agder Energiplan 2020, der det fremheves som et mål at «I 2020 har Agder posisjon som en internasjonalt ledende region for klimavennlig produksjon og distribusjon av fornybar energi.»

Ifølge en pressemelding fra selskapet er veien opp til vindparken krevende, og det har vært nødvendig å gjøre tilpasninger av veiene slik at lastebil med 71 m langt blad kan passere. Transporten utføres av Silvasti, som har uttalt at dette er det mest krevende oppdraget de har utført.

Transportene foregår om natten unntatt natt til lørdag og natt til søndag, mellom klokken 20 og 06. Hver transport har eskorte fra politiet og Statens vegvesen.

500 transporter til 51 turbiner

Hver turbin består av tre blader, seks tårndeler, ett nav, en nacelle, en generator, en transformatorenhet og en kraftenhet, og over 500 transporter vil være nødvendig for å frakte delene til samtlige 51 turbiner i parken.

Prosjektet begynte i 2009 da Havgul Clean Energy AS startet konsesjonsprosessen, og konsesjon ble gitt av NVE i 2016. I NVEs forslag til nasjonal ramme for vindkraft, fremheves området som et av de mest egnede for utvikling av vindkraft i Norge.