Festningstunnelen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Skanska skal rehabilitere Festningstunnelen

Skanska har signert en avtale med Statens vegvesen om rehabilitering av Festningstunnelen.

Arbeidene med tunnelen begynner i september i år, og skal etter planen ferdigstilles i slutten av oktober 2020. Kontrakten er på 267 millioner kroner.

Det er et omfattende rehabiliteringsarbeid som er underveis for tunellene i Oslo. Til sammen skal det brukes om lag 4,5 milliarder kroner på dette prosjektet. Tunellene er av varierende lengde og alder og derfor er det også store forskjeller på hva som skal utføres av arbeid. I tillegg til å bedre sikkerheten i tunellene gjøres det også andre nødvendige oppgraderinger. Målsetningen er at det skal bli lenge til neste gang en må stenge tunnelen for større arbeider.

Nattarbeid

Rehabiliteringen av Festningstunnelen følger samme oppskrift som de foregående tunnelrehabiliteringene i Oslo.

- Vi legger hoveddelen av arbeidene til natt, slik at trafikantene blir minst mulig påvirket, sier avtroppende prosjektleder for tunnelprosjektet, Hilde Ulvik.

I påsken, noen av sommerukene i 2020 og enkelte helger blir tunnelen likevel stengt på dagtid. Da stenges tunnelen i ett løp om gangen, mens motsatt løp holdes åpent for toveistrafikk.

Godt forhold til Vegvesenet

Konserndirektør Steinar Myhre er glad for at Statens vegvesen har valgt Skanska til å gjennomføre rehabiliteringen av Festningstunellen.

- Det er en spennende jobb som krever svært god planlegging og dialog med byggherren, sier Steinar. – Med de positive erfaringene som vi har hatt gjennom arbeidet med tilsvarende prosjekt i Ekeberg / Svartdalstunellen og før det med Granfosstunellen, har jeg god tro på at dette skal bli et bra prosjekt.

Det gode samarbeidet mellom Skanska og Statens Vegvesen bekreftes også av dem. – Vi har gode erfaringer med å samarbeide med Skanska fra tidligere tunnelrehabiliteringer, sier avdelingsdiektør i Vegavdeling Oslo, Ing-Christine Ericson.

Innholdsrik kontrakt

Kontrakten med Festningstunnelen består av ca. 65% byggetekniske og ca. 35 % elektrotekniske kostnader.

Hovedtyngden av arbeidene er brannbeskyttelse av betongelementer, utskifting av vann- og frostsikring, bygging av nytt vannrenseanlegg og nytt teknisk bygg. De elektrotekniske utbedringene dreier seg om nye skilt, lys, rømningslys og signalanlegg.