Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet anbefaler ny riksvei 4 med tunnel under Gjøvik

Statens vegvesen utreder ny riksvei 4 med fire felter og fartsgrense på 110 kilometer i timen fra Mjøsbrua til Hunndalen med tunnel under Gjøvik.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding onsdag.

Illustrasjon: Statens vegvesen

Det er i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan og rutevise utredninger at Vegvesenet har sett på en ny trase for riksvei 4 på den 19 kilometer lange strekningen fra Mjøsbrua til Gjøvik sør i Oppland. Forslaget fra Vegvesenet korter ned strekningen med 2,3 kilometer, og halverer reisetiden for personbiler, heter det i pressemeldingen.

5,4 milliarder

I et informasjonsmøte om utbyggingen holdt tirsdag denne uken, ble det estimert en totalkostnad på 5,4 milliarder kroner for prosjektet.

– Vi anbefaler en utbygging av tunnel under sentrum av Gjøvik og bygging av ny motorvei videre nordover til Mjøsbrua samtidig. Hvis vi kun bygger ny vei fra Mjøsbrua til Bråstad, vil det føre til kø, kork og kaos i Gjøvik, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.

Han understreker at veinettet i Gjøvik allerede er belastet til tålegrensen med 70.000 daglige reiser med ulike kjøretøy. En ny motorvei med fire felter vil, ifølge Løkken, føre til økt trafikk og propp i Gjøvik.

– Viktig tunnel

Den 3,3 kilometer lange tunnelen er planlagt fra Mustadflåa i sør til Bråstadvika i nord.

– Trafikktellinger viser at 4.300 biler kjører riksvei 4 gjennom Gjøvik. Derfor er det viktig å bygge en tunnel som i tillegg fanger opp mest mulig av den totale Gjøvik-trafikken, sier Løkken.

Han mener en godt planlagt omkjøringstunnel kan ta unna mye av trafikken i Gjøvik. Det gjør det mulig å få sentrum tettere på strandlinjen og Mjøsa. Fra Mjøsbrua til Bråstad er veien tenkt plassert vest for dagens riksvei 4. Det gir mindre inngrep i dyrket mark, og gir mulighet for å bruke eksisterende riksvei 4 som lokalvei, skriver Vegvesenet.