Sammen med to venner har Ruben Ellefsen lansert prosjektportalen HvaBygges.

Lanserer publikumsportal for byggeprosjekter: - Dere må ta 2019 på alvor

Gründerne bak prosjektportalen HvaBygges mener norske utbyggere er tjent med å møte publikum på digitale flater.

Når nyskapning og gründerselskaper i byggenæringen dukker opp som en del av samtalen, er det ofte de digitale selskapene får den største plassen. Ett av de selskapene som vil digitalisere byggeplassen, er HvaBygges.

– Vi har en visjon om å bli «go-to-portalen» for alle byggeprosjekter i Norge for publikum. Hvis man ser et byggeprosjekt eller lurer på hva som kommer i et område, skal det være enkelt å finne ut hva som bygges og av hvem, forteller Ruben Ellefsen.

Se portalen her.

Sammen med noen kamerater jobber han med å bygge opp prosjektportalen HvaBygges, en digital plattform som skal koble sammen utbyggere, naboer og alle med en generell interesse i å vite hvilke prosjekter som realiseres rundt dem.

Ideen ble født da vennegjengen gikk blant byggeplassgjerder og heisekraner i Trondheim, og begynte å lure på akkurat hva det var som foregikk på andre siden av gjerdene. De hengte opp noen plakater hvor de inviterte folk til å sjekke byggeprosjektene i en fiktiv internettjeneste, og merket voldsom pågang.

Nå er en fungerende nettportal klar.

Ubrukt potensial

Utviklerne har god tro på at publikum er interesserte i lett tilgjengelig informasjon om bygging i nærmiljøet. Ellefsen håper også utbyggerne vil se verdien av å fortelle om seg selv og om hva de gjør.

– Vi mener det er et enormt uforløst potensial i å snakke med publikum. Bedriftene må ta 2019 på alvor og være til stede digitalt. Folk ønsker faktisk å bli kommunisert med, sier han.

Mens publikum kan få bedre oversikt over bygging i nærområdet vil de også legge igjen digitale spor i plattformen som også kan gi ny informasjon til utbyggerne. Big data har vist seg å være big business i mange bransjer, og HvaBygges-utviklerne håper at plattformen skal bli et verktøy for byggenæringen, ikke bare for å vise seg frem og for å informere naboene, men også som en kilde til ny kunnskap.

– Norske aktører har et veldig stort uutnyttet potensial når det kommer til å bruke data for å ta bedre beslutninger. Vi ønsker å samle inn data som samarbeidspartnerne våre kan bruke til å ta beslutninger om hvordan de skal bygge, hva de skal bygge, hvor de skal bygge og hvem de skal henvende seg til. Utad vil dette være et sted hvor publikum kan få informasjon om prosjekter og boliger, men forretningen går ut på å la utbyggere markedsføre seg selv og prosjektene sine, samt få tilgang til markedsdata, forteller Ellefsen.

Garanterer trafikk

Hvis plattformen skal ha noen verdi, er både utviklerne og brukerne avhengige av at mange ser nytten i den. Hvis publikum skal få nysgjerrigheten sin tilfredsstilt av portalen, må nøyaktig og korrekt informasjon om aktuelle prosjekter faktisk samles inn, og hvis utbyggere skal ha noen glede av å være til stede i portalen, må også folk klikke seg inn.

Ellefsen sier de i oppstarten vil gjøre det de kan for å senke terskelen for deltakelse og prøve å gi valuta for pengene.

– Vi kan garantere at prosjektet ditt får visninger og relevant trafikk for en veldig lav terskel. I begynnelsen er vi opptatte av å vise at vi faktisk er verd å satse på, så da vil vi også bruke en stor prosentandel av pengene som aktørene betaler inn til HvaBygges på målrettet digital markedsføring av prosjektene deres. Etter hvert vil vi kanskje gjøre det mulig for utbyggerne å bare laste opp informasjonen selv, men i første omgang vil vi også hjelpe til med å legge ut informasjonen, sier Ellefsen.