Rundt 80 norske og europeiske utstillere har vist frem nyvinningene sine på messen, som har gått av stabelen 22. og 23. mai på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo.
Messen er et internasjonalt konsept og er rettet mot arkitekter, designere, bygningsingeniører, interiørarkitekter og andre som jobber med byggeprosjekter, urbanisering og byplanlegging. Den har vært arrangert i 28 byer i 15 ulike land er nå altså kommet til Norge.
– På vanlige byggemesser er kun to prosent av de besøkende arkitekter, og for oss er det viktig å nå ut til de som planlegger byggeprosjektene og som anbefaler de ulike produktene, sier Dorine Degryse i Kortrijk Xpo, som står bak Architect@work, til Byggeindustrien.
Vil inn på det norske markedet
Hun forteller at Norge og Oslo er en naturlig videreføring etter suksess i både Stockholm og København.
– En rekke av våre utstillere følger messen fra land til land. At vi nå etablerer oss i Norge er blant annet på forespørsel fra utstillere som ønsker å komme inn på det norske markedet med sine produkter, sier Degryse.
Hun understreker at messen ikke jakter de store publikumstallene.
– Vi er strenge både med hvem som kan være utstillere og besøkende. Produktene som vises frem kan ikke være eldre enn 1,5 år, og for å delta som publikummer må man ha invitasjon. For oss er det viktig at de som kommer er relevante for utstillerne, sier hun.
Må gjennom nåløye
For å bli utstiller på messen er det ikke bare å melde seg på. Hele poenget med dette konseptet er ifølge arrangøren å presentere nye og innovative produkter og konsepter.
En egen norsk jury bestående av fire norske arkitekter har i flere måneder jobbet med å velge ut utstillingsobjekter. Rundt 200 produkter fra 80 produsenter og distributører har passert nåløyet.
En av utstillerne er Wienerberger, som presenterte nye tak og fasadeløsninger i keramisk tegl.
Per-Ivar Ødegaard i Wienerberger med keramisk bekledningstegl som kan benyttes både på tak og fasade. Foto: Svanhild Blakstad
– Vi har et veldig spennende konsept på tak og vegg hvor vi drar taksteinen ned på vertikale flater. Dessuten har vi en ganske ny type bekledningstegl som vi skal jobbe inn i det norske markedet. Her er arkitektene en viktig målgruppe for oss, sier salgs- og produktsjef Per-Ivar Ødegard til Byggeindustrien.
Han innrømmer at det var litt uvant å «søke» om å få delta som utstiller.
– Det skiller seg veldig fra andre messer ved at man må fylle visse kriterier for å delta. Her har alle utstillerne like stort areal, og det blir derfor mest fokus på produktet og ikke om du har stor og dyr stand, sier Ødegaard – som legger til at de allerede nå har bestemt seg for å delta også neste år.
Viser fram dyrkede materialer
I tillegg til utstillingsarealene med nye produkter, kunne messen også by på en prosjektvegg satt sammen av Scandinavian-architects.com, med arbeider fra utvalgte arkitekter, landskapsarkitekter, ingeniører, interiørarkitekter og lysdesignere fra samtiden.
Det var også også en egen materialutstilling med søkelys på dyrkede og fornybare materialer.
Messen hadde også en egen seminardel med innlegg fra kjente internasjonale og norske arkitekter.
Messen har en egen materialutstilling som setter søkelyset på dyrkede og fornybare materialer. Foto: Svanhild Blakstad