Sverre Myrli (Ap) og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Ap: - Follobaneprosjektet bør gjennom en ekstern evaluering

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, mener det er avdekket så mange kritikkverdige forhold på Follobaneprosjektet, at gigantprosjektet bør gjennomgå en ekstern evaluering. 

Stortingsrepresentanten fra Akershus, fylket der den nye Follobanen skal gjøre reiseveien inn til hovestaden bedre og kortere for tusenvis av togpassasjerer, mener saken om den tidligere anskaffelseslederen som har fått seg toppjobb hos en av de store Follobane-entreprenørene er «ugrei».

Det tok bare to måneder fra Jan Vormeland var ute av jernbaneprosjektet til han var på plass i sin nye jobb som Country Manager hos Follobane-entreprenøren Ghella for områdene Skandinavia og Storbritannia.

– Dette høres ikke bra ut. Om det har foregått noen ulovligheter har jeg selvsagt ikke grunnlag for å hevde, men det er uansett ugreit når noe slikt skjer, sier Sverre Myrli til Byggeindustrien.

Han mener Bane NOR må ta lærdom av saken.

– Man skulle tro at det var karantenebestemmelser, slik at man unngikk slike situasjoner. Hvis det ikke har vært det her, bør man lære av det og innføre det for ettertiden. Man kan ikke skifte fra byggherre til entreprenør over natta, mener Ap-politikeren.

Han mener saken føyer seg inn i en rekke uheldige saker på gigantprosjektet.

 – I det hele tatt har det vært så mange kritikkverdige forhold i Follobaneprosjektet, at hele prosjektet i ettertid bør gjennomgå en ekstern evaluering. Her er antakelig forbedringspotensialet stort, tror Myrli.

Ministeren: Bør evauleres grundig

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har heller ikke lagt skjul på at Follobaneprosjektet, som har sprukket kraftig på både tid og penger, bør evauleres grundig.

I Byggeindustriens podkast Byggeplassen sa nylig samferdselsministeren følgende om Follobaneprosjektet:

– Det er et stort prosjekt, et krevende prosjekt og et prosjekt som vi åpenbart bør evaluere godt når det er ferdigbygd for å hente lærdom av det som er gjort. Det er høy risiko også for staten når man setter i gang så store utbyggingsprosjekter som dette, men samtidig så er det ikke så lett å bygge en tunnel og stoppe halvveis.

– Follobanen er alvorlig viktig for veldig mange på Østlandet, men det er ingen tvil om at det vi har sett hittil viser at det er mange punkter som vi må evaluere når dette prosjektet er ferdigstilt, sa Dale om fremdriften, organiseringen og fremdriften på Follobanen.

Verken Ghella eller Jan Vormeland har besvart våre henvendelser, men tidligere har både Ghella og Vormeland har tidligere understreket overfor Byggeindustrien at han ikke skal jobbe med Follobaneprosjektet for sin nye arbeidsgiver.

Bane NOR har understreket overfor Byggeindustrien at Vormeland er underlagt en konfidensialitetsavtale som sikrer at den statlige byggherrens interesser er ivaretatt.

Du kan lytte til podkasten der samferdselsministeren kommer innpå utfordringene som har preget Follobaneprosjeket her: