Det skal legges til rette for el-lading på den nye ferjepiren. For å ha tilfredsstillende sikkerhet skal det legges opp til dobbel ferjekai. Foto: Statens vegvesen.

Skanska i tet på to ferjekaier i Ryfylke

Av de tre tilbydere på Rv 13 Ferjekaiene Hjelmeland og Nesvik har Skanska laveste tilbudssum.

Det skiller drøye 11 millioner mellom Skanska (231.312.597,00) og Kruse Smith Entreprenør (241.425.436,38). HAK Entreprenør ligger knappe 100 millioner kroner høyere med sitt tilbud på 324.461.544,33.

Første ferjesamband med hydrogen-elektrisk drivstoff.

Ferjesambandet Hjelmeland- Nesvik- Skipavik er en del av riksveisambandet. Ferjekontrakten går ut 1.mars 2021. Ifølge reguleringsplanen er det behov for en oppgradering av ferjepirene på Hjelmeland og Nesvik, da disse er for korte for de ferjene som betjener dette sambandet i dag. Samtidig er sambandet utpekt som første i Norge med hydrogen-elektrisk drivstoff. Grunnen til at dette sambandet ble valgt ut er at det ligger i et skjermet farvann i fjordene innenfor Stavanger.

- Kort nok til fullelektrisk drift, slik at ny teknologi kan utprøves med sikkerhet om at trafikantene får samme tilbud som med konvensjonell teknologi.

- Passer tidsmessig i forhold til når det skal tegnes ny kontrakt. Riksvegferjesamband.

- Samband med mer enn en ferje.

Det skal bygges ny ferjepir på Nesvik med nødvendig infrastruktur på kaiområdet på land. Det skal legges til rette for el-lading på den nye ferjepiren. For å ha tilfredsstillende sikkerhet skal det legges opp til dobbel ferjekai. Dersom et kaianlegg blir skadet, vil avstanden til alternativt anløpssted (Arsvågen om E39) være utenfor rekkevidde for en ladbar ferge.