Bybanen D08

På Kronstad i Bergen har Veidedekke Entreprenør drevet 50 meter inn i fjellet og bygget en tunnelportal for en kommende tunnel på Bybanens trase mellom Bergen sentrum og Fyllingsdalen.

Fakta

Sted: Kronstad, Bergen

Prosjekttype: Tunnelmunning

Kontraktssum uten merverdiavgift: 21 millioner kroner

Lengde: 50 meter

Tiltakshaver: Bybanen Utbygging

Hovedentreprenør: Veidekke Entreprenør

Rådgiver: Sweco

Underentreprenører: Grunnarbeid: Rivenes l Tunneldriving: Spilde Entreprenør l Sikkerhetsvakt for spor: Tveiteraas Spor og Sikkerhet l Fjellsikring av tunnel: Gjerden Fjellsikring l Rørvegg: Hercules Fundamentering l Elektro: BKK Enotek l Støymålere: Multiconsult l Elektro, VA og opprigg av brakker: Ramirent

Tiltakshaver er Bybanen Utbygging. Veidekke Entreprenør har utført arbeidene i en hovedentreprise, mens Sweco har vært totalprosjekterende.

Kontraktssummen er på 21 millioner kroner, uten merverdiavgift. Driving startet i september i fjor og pågikk frem til desember.

Krevende arbeid

Tunnelportalen ligger rett ved Bybanens depot på Kronstad. Prosjektleder Hans Aakre i Veidekke Entreprenør forteller at forskjæringen har et tverrsnitt på 112 kvadratmeter. Lenger inne i tunnelen er tverrsnittet 90 kvadratmeter.

– Arbeidene har vært krevende på grunn av liten overdekning, nærhet til naboer, nærhet til et eksisterende jernbanespor og lite anleggsområde. Jernbanetunnelen måtte renskes og så sikres med bolter og sprutbetong. Under arbeidet hadde vi sporvakt fra jernbanen. Overdekningen er bare på noen få meter. Boliger og en trafostasjon måtte ikke skades med rystelser, sier Aakre.

Senere skal det drives en tunnel på 1.200 meter fra denne munningen til Fløen. Tunnelen vil gå under Haukeland Universitetssykehus og Haraldsplass Diakonale sykehus og ha bybanestopp i fjellet mellom de to sykehusene.

Tunnelmunningen er sikret med 281 tre meters bolter, 102 fire meters bolter og med 201 kubikkmeter sprutbetong. Fjellet hadde ikke vanninntrenging og er ikke injisert. Aakre sier at fjellet var oppsprukket og av dårlig kvalitet. Fjellsiden mot boliger er sikret med rørspunt og sprutbetong.

Driving er utført av Spilde Entreprenør og skjedde med en to-boms borerigg, hjullaster og fire-akslers lastebiler. Fjellmassene er brukt til en fylling i Store Lungegårdsvann, som er innerste del av Puddefjorden og sjøvann.

Små salver

Anleggsleder Audun Rio i Spilde Entreprenør bekrefter at drivingen har vært krevende.

– Lokalisering sentralt i Bergen, nærhet til bebyggelse og jernbane gjorde at vi hadde veldig små salver. Vi hadde 60 salver på en 50 meters tunnel. I starten brukte vi dynamitt på grunn av det store tverrsnittet. Vi gikk over til slurry når vi kom et stykke inn i fjellet, sier Rio.

Arbeidene er utført uten fraværsskader.


Flere prosjekter