Det grønne skiftet i samferdsel kan nås ved hjelp av ny kunnskap. Foto: Linda Grønstad/Vegnett

Forskning for å nå målene i Nasjonal transportplan

Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å redusere kostnadene for de ulike delstrekningene langs E39, men også de fremtidige drift- og vedlikeholdskostnadene.

Hvordan skal vi kunne klare å tilfredsstille kravet om økt mobilitet, samtidig som vi skal foreta «det grønne skiftet» i samferdsel? Forskere fra Chalmers, NTNU, Universitetet i Stavanger, UNMB og University College London var nylig samlet i Stavanger sammen med Statens vegvesen, melder vegnett.no.

Forskerne holdt et åpent miniseminar, «Samferdsel for framtida» hvor de presenterte sine forskningsprosjekter og forklarte hvordan forskningen deres er knyttet til de overordnede målene i Nasjonal transportplan. Temaene spenner fra miljø, energi, vind, bølger, byggteknologi for vei og broer til kontraktstrategi for store prosjekter. De ble også utfordret til å presentere hvordan økt kunnskap om for eksempel materialvalg, kan redusere kostnader uten at det går på bekostning av sikkerhet.

– Det er viktig for forskerne å møtes og snakke på tvers av sine fagområder, men ikke minst er det viktig at de får en større forståelse for hvordan deres forskningsbidrag passer inn i det «store bildet», sier Kjersti K. Dunham, prosjektleder for Ferjefri E39.

Dunham forklarer at forskerne jobber med å se på hvordan det er mulig å bygge hengebruer, tunneler og veier som både er sikre, miljøvennlige og som har lang varighet.

– Konstruksjonene vi planlegger, skal tåle det røffe været på Vestlandet, og vi tar ingen sjanser når det gjelder sikkerhet. På den annen side er vi opptatt av å vurdere alternative materialer for å se om vi kan redusere vekten på konstruksjonene og sikre at de tåler vind og vær, bølger og strøm, forklarer hun.

Ferjefri E39-prosjektet samarbeider med NTNU, Chalmers og UiS, og om lag 50 forskere jobber med ulike tema som er relevante ikke bare for E39, men for hele infrastrukturen vår.