<p>Paul Håkon Endresen og Per Gunnar Holmgren i Anleggsgruppen, viser frem den hybride vibroplaten fra Ammann. De er fornøyde med maskin- og utstyrsprodusentens satsing på miljøvennlige maskiner.</p>Fullelektrisk grøftevals fra Amman.Denne vibroplaten fra Ammann kombinerer bensinmotor med batteripakke.Vals-modellen ARS70 er også en nyhet på Ammanns Bauma-stand.

Hybrid vibroplate fra Ammann

Ammann lanserer nå en 540 kilos hybrid vibroplate og en batteridreven grøftevals. Det er gode nyheter for den norske importøren Anleggsgruppen.

– Vi merker at etterspørselen etter batteridrevet utstyr øker. Derfor er det bra at Ammann nå har kommet godt i gang med utviklingen av miljøvennlig utstyr, sier Paul Håkon Endresen i Anleggsgruppen.

Kan skifte batteripakke

Under Bauma i München lanserer Ammann en 540 kilos hybrid vibroplate med både bensinmotor og batteripakke.

– Man kan switche mellom bensin og batteri. Vibroplaten går cirka en halvtime på batteri før du enten må lade eller kjøre på bensin, opplyser Endresen.

På et lite testområde på Ammanns Bauma-stand finner vi også en fullelektrisk grøftevals som Endresen mener fort kan slå an i det norske markedet.

– Den kommer med litiumbatteripakke som veldig enkelt kan skiftes ut. Har man to batteripakker så skal det være mulig å kjøre kontinuerlig, opplyser Endresen.

Elektrisk Bobcat

Noen steinkast unna Amman-standen finner vi Bobcat-standen og en annen elektrisk nyhet som Anleggsgruppen har store forventninger til i det norske markedet. Byggeindustrien har tidligere skrevet om Bobcats elektriske minigraver E10e som blir vist for første gang under Bauma. Korthekk-maskinen veier ett tonn og bygger på Bobcats velkjente E10-modell. Forskjellen er at E10e har null utslipp og et betydelig lavere støynivå. Maskinen er bare 72 cm bred, men understellet kan utvides til 110 centimeter under arbeid.

Holder en arbeidsdag

Bobcats første elektriske minigraver er utstyrt med en batteripakke, som sammen med ekstern superladerfunksjon, sørger for at maskinen kan jobbe i åtte timer med normale pauser. Ifølge salgsleder Lars Thomas Kihle i Anleggsgruppen kan maskinen lades med 400 volts-lader og det tar kun to timer å fullade el-maskinen. Bobcats E10e-modell kan også kobles til ledning ved behov.

– Norge er elektrisk, så dette er en spennende nyhet for oss. Vi har fått mange forespørsler etter at maskinen ble lansert og nå er vi litt spente på prisen, for den er ennå ikke kjent, sier Kihle.

Paul Håkon Endresen kan røpe at Bobcat også jobber med flere elektriske modeller.

– Bobcat kommer med flere elektriske modeller som nesten er klare, men de er litt forsiktige med lanseringen, sier han.

Salgsleder Lars Thomas Kihle i Anleggsgruppen har stor tro på Bobcats elektriske ett-tonner.