– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt - på pc og Ipad - uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i en melding.
– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, sier byggeleder Thomas Holst.
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.
– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.
Leder for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region sør, Ingunn Foss, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne skje modellbasert.
– Det sa vi ja til og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud Amund Lundqvist og hans folk satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år til bake, forteller Tom Hedalen.
– Under byggingen av ny fire felts Bj Bjørnsons gate i Drammen fra våren 2017 til høsten 2018 har vi vært i tett dialog med Drammen kommune og andre parter på infrastruktur for å få en raskest og best mulig gjennomføring. Det har fungert bra, sier Thomas Holst.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg