Utleiesjef Torgeir Nustadhaugen og produktsjef Stig Hågensen i Hymax ser frem mot å få Giant sin elektriske minlaster til Norge.Kubotas nye 8-tonner.Giant har lansert en elektrisk modell.Produktsjef Stig Hågensen (t.v) og utleiesjef Torgeir Nustadhaugen i Hymax sammen med Dr. Nicolas Montagne i Kubota Europe.Elektrisk minidumper fra Kubota.

Hymax: – Stor interesse for elektrisk Giant

– Det er kamp om maskinene, sier produktsjef Stig Hågensen i Hymax.

I likhet med en rekke andre maskinmerker lanserer Giant en elektrisk nyhet under Bauma. Hymax har hatt stor suksess med de nederlandske minilasterne i det norske markedet, og snart kan importøren også tilby den fullelektrisk modellen G2200E.

– Giant har utviklet en fullelektrisk 2,2 tonns minilaster som kommer i to versjoner, en med nedbygd tårn og en med full løftehøyde. Maskinen blir levert med den nyeste litiumbatteriteknologien og kan kjøres fra fire til åtte timer avhengig av hvilken av de tre tilgjengelige batteripakkene man velger, opplyser produktsjef Stig Hågensen i Hymax.

Ifølge utleiesjef Torgeir Nustadhaugen i Hymax, er dette den første hjullasteren i denne klassen med litiumbatteri.

– I tillegg er det en maskin med regenerering, det vil si at den lader batteriet når den kjører nedoverbakke og når man slipper ned hydraulikken. Maskinen slår seg også helt av med en gang man slipper gasspedalen og det gjør at den sparer på strømmen, sopplyser han.

Har bestilt 20 maskiner

Hymax forventer at de får de første el-maskinene mot slutten av året. Selskapet har bestilt 20 maskiner, men Hågensen er usikker på hvor mange de får i første omgang.

– Det er stor interesse i det norske markedet og vi kunne solgt alle 20, men først må vi se hvor mange vi får. Giant kommer til å produsere et visst antall, og det er de leverandørene som leverer best resultater som stiller først i køen. Det er rett og slett kamp om maskinene, sier han.

Kubota-nyheter

Hymax har også spennende nyheter å vise frem på Kubotas Bauma-stand. Dr. Nicolas Montagne i Kubota Europe S.A.S trekker blant annet frem den nye åtte tonneren KX080-4 alpha2.

– Den kommer med steg V motor og vi har gjort forbedringer med hydraulikken som gjør maskinen enda mer presis i sine bevegelser. Vi har også lagt på 100 kilo ekstra i motvekt slik at maskinen blir enda mer stabil, sier han

Stig Hågensen tilføyer at Kubotas nye åtte tonner også har mer kraft enn forgjengeren.

– Vi selger noen åtte tonnere, men det er en maskin som potensielt kan bli enda viktigere for oss i form av flere salg til både entreprenører og utleieselskaper. Vi har ikke prøvde den nye maskinen, men det virker lovende, sier han.

En annen viktig minigravernyhet fra Kubota er KX037. Den nye 3,5 tonneren erstatter modellen KX101, som Nicolas Montagne beskriver som en gammel maskin i Kubota-rangen.

Kubota på gass

Men det er nok prototypen av minigravermodellen KX019-4 LPG som får mest oppmerksomhet på Kubotas Bauma-stand. Den japanske maskinprodusenten har nemlig utviklet en minigraver som går på gass (LPG).

– Dette er en prototype med LPG-motor fra Kubota. Man bruker en normal gassflaske på 11 kilo som har en beregnet kjøretid på 3-4 timer, og som det er enkel å bytte. Vi mener denne maskinen kan være et alternativ der det er krav om lavt utslipp og hvor det er begrenset tilgang på elektrisitet, sier Montagne, som regner med at de kan starte leveringen av gassmaskinen innen ett år.

Montagne understreker at Kubota også jobber med utviklingen av elektriske maskiner. Han peker på at Kubota under Bauma visr frem en en elektrisk minidumper som drives med litiumbatterier med en levetid på 3-4 timer.

Håper på elektriske gravere

Torgeir Nustadhaugen synes det er spennende at Kubota jobber med alternative energikilder, men han legger ikke skjul på at Hymax håper det ikke går alt for lang tid før Kubota også kommer med elektriske minigravere.

– Det begynner å bli stor etterspørsel etter elektriske maskiner i det norske markedet og utviklingen skjer fort. Derfor håper vi selvsagt at Kubota kommer ganske raskt ut i markedet med elektriske minigravermodeller, sier han.

Kubota har utviklet en mingraver som går på gass.