Arrangerte arbeidsuke for realfagslærere

Gjennom HR-nettverket i 7sterke har Mapei invitert seks realfagslærere fra Skarnes videregående skole og Øvrebyen videregående skole til arbeidsuke på fabrikken. Kunnskapen tar lærerne rett med tilbake til elevene. 

– Dette er midt i blinken for oss. Vi får se i praksis hva elevene våre vil jobbe med når de kommer ut i arbeidslivet, og det gjør at vi kan vinkle undervisningen enda bedre. For oss handler det jo om å lære elevene å lære, og ikke minst vite hvordan det er å jobbe i en moderne kunnskapsbedrift, forteller Dag Rønningen, lærer ved forskerlinjen på Øvrebyen videregående skole i Kongsvinger.

Han har med seg to kollegaer fra samme skole og tre fra Skarnes videregående skole på en ukes opphold hos Mapei i Nord-Odal. Rønningen har selv bakgrunn fra blant annet oljebransjen, og er opptatt av å forberede elevene best mulig på arbeidslivet.

– Hos Mapei får vi se produktene i levende live. Besøket gir oss også en dypere forståelse av hvordan hverdagen er i en moderne industribedrift, og mange av elevene vi underviser vil jo ende opp i en ingeniørstilling i en slik bedrift, understreker han.

Startskuddet for samarbeidet mellom de lokale skolene og næringslivet gikk under et møte i regi av 7sterkes HR-nettverk på Kongsvinger ungdomsskole i september 2018.

– Under workshopen kom det fram mange ønsker på hvordan vi skulle jobbe sammen, både fra skolene og bedriftene. Mapei har lenge samarbeidet med Nord-Odal ungdomsskole, blant annet om Matteknekker'n, og nå har vi etablert et samarbeid med Skarnes videregående skole. I tillegg er det naturlig for oss å samarbeide med Øvrebyen videregående skole, samtidig som andre bedrifter i 7sterke jobber med andre lokale skoler, forteller HR-sjef Frode Ek Skarnes hos Mapei.

Han er vertskap for lærerne som er på arbeidsuke.

– Vi har etablert en handlingsplan sammen med Skarnes videregående skole, mens klyngeleder i 7sterke Jan Egil Melby har gjort det samme med Øvrebyen videregående skole. Ett av punktene er nettopp arbeidsuke for realfagslærere, som vi håper blir gode ambassadører for at det finnes spennende og relevante jobber lokalt, slik at når elevene er ferdig med en ingeniørutdannelse i for eksempel Trondheim eller Oslo er det fristende å vende hjem igjen til regionen for å jobbe, sier Skarnes.