<p>Tom Engebretsen, direktør salgssupport i Volvo Maskin (t.v) og Are Ellefsrud, fagansvarlig maskin i Veidekke, var begge storfornøyde med el-maskin handelen.</p>Salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.Daglig leder Sara Nysveen Bakke i K. Baugerød Anlegg og Kim Nymo i Volvo Maskin.Selger Tor Anders Høgaas i Volvo Maskin.Daglig leder Sara Nysveen Bakke i K. Baugerød Anlegg

Veidekke kjøpte Volvos første elektriske hjullaster

Norske entreprenører sto i sentrum da Volvo Construction Equipment avduket selskapets to første fullelektriske maskiner under Bauma.

Veidekke har nemlig sikret seg den aller første kompakte elektriske Volvo-hjullasteren, mens K. Baugerød Anlegg blir eier av Volvos første elektriske minigraver.

–Elektriske maskiner er i tiden og nullutslippsmaskiner kommer som krav i flere og flere offentlige kontrakter. Veidekke ønsker å gå i front når det kommer til miljømaskiner, så når Volvo kommer med en slik nyhet henger vi oss på, sier Are Ellefsrud, fagansvarlig maskin i Veidekke til Byggeindustrien.

Stolt Volvo-topp

Volvo Construction Equipment har tidligere annonsert at de fra midten av 2020 starter leveringen av elektriske minigravere fra EC15 til EC27, og kompakte elektriske hjullastere fra L20 til L28. Under Bauma ble hjullasteren L25 på nærmere fem tonn og minigraveren ECR25 på 2,7 tonn lansert som de to første modellene i Volvos serie med elektriske kompaktmaskiner.

– Dette er en viktig milepæl for Volvo. Med dette grepet blir vi den den første produsenten av anleggsmaskiner som forplikter oss til en elektrisk fremtid for våre kompaktmaskiner. Vi starter leveringen fra midten av 2020, og samtidig stopper vi utviklingen av nye dieselmotorer i dette maskinsegmentet, sa en tydelig stolt Melker Jernberg, president i Volvo Construction Equipment, før han avduket de to første el-maskinene som altså begge skal til Norge.

Sug i markedet

Salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin beskriver de elektriske kompaktmaskinene som kjempespennende.

– Det er et sug i markedet etter elektriske maskiner. Det er spesielt entreprenørkunder i Oslo-området og ikke minst utleieselskapene som er ivrige på å bestille disse maskinene. Vi kjenner ikke til akkurat hvor mye maskinene vil koste eller når de kommer, men allikevel er interessen veldig stor, sier Kristianslund, som forventer at de kan starte leveringen av de to første el-maskinmodellene midt på året i 2020 og han tror Volvo vil følge på med de andre el-modellene fortløpende i andre halvdel av neste år.

– Da kommer det gravere fra 1,5 til 3 tonn og kompakte hjullastere på 4 og 6 tonn, opplyser Kristianslund.

(saken fortsetter undr bildet)

<p>Salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin</p>Daglig leder Sara Nysveen Bakkei K. Baugerød Anlegg.Selger Tor Anders Høgaas i Volvo Maskin

– Starten på noe spennende

Det er Tom Engebretsen, direktør salgssupport i Volvo Maskin, som solgte den elektriske hjullasteren til Veidekke.

– Jeg tror dette er starten på noe spennende. Det er litt tidlig å si hvordan dette går da leveringen starter først til neste år, men uansett er det veldig morsomt at det ble to norske entreprenører som stakk av med de første maskinene, sier han.

Kim Nymo, distriktssjef for Oslo, Asker og Bærum i Volvo Maskin, solgte den elektriske minigraveren til K. Baugerød Anlegg. Han var tydelig stolt over oppmerksomheten både Volvo Maskin og kunden, med daglig leder Sara Nysveen Bakke i spissen, fikk under verdenslanseringen av Volvos el-maskiner.

– Dette er fremtiden. Bransjen snakker mye om miljø, og da er det gøy at Volvo satser slik de gjør, sier Nymo.

Kim Nymo, distriktssjef for Oslo, Asker og Bærum i Volvo Maskin og daglig leder Sara Nysveen Bakke i K. Baugerød Anlegg.