E39-prosjektet Hordfast har hatt en reell kostnadsbesparelse på rundt fem milliarder kroner når det justeres for inflasjonen, ifølge sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank1 Markets.

Illustrasjon: Statens vegvesen

- Kortslutning av NRK å melde at Hordfast-besparelsene er spist opp av inflasjonen

Den 8. april meldte NRK at Vegvesenets milliardkutt på fergefri E39 blir oppspist av inflasjon – noe som er en total kortslutning i resonnementet, ifølge Vegdirektoratet.

Bygg.no siterte NRK-saken den 8. april, en sak pressesjef Kjell Solem i Vegdirektoratet hevder baseres på feil resonnement.

– Den 25. mars sendte Hordfastprosjektet (en del av fergefri E39) via Vegdirektoratet en kommunedelplan for hele prosjektet til Samferdselsdepartementet, der det vises til at prosjektet ligger inne i Nasjonal Transportplan med en kostnadsramme på 40 milliarder kroner i 2016-kronerverdi. Det nye anslaget for Stord-Os på fergefri E39 er nå på 35 milliarder kroner – også det i 2016-kronerverdi fordi tallene skal være sammenlignbare, sier Solem til Byggeindustrien.

– Kostnadsreduksjonen er reell

De fem milliardene i redusert kostnadsanslag skyldes at prosjektet er blitt mer modent, blant annet på grunn av bedre kunnskap om grunnforholdene.

– Når man skriver frem 35 milliarder kroner til 2019-kronerverdi, vil man ende med en kostnad på rundt 38 milliarder kroner. Dette er det opplyst om i dokumentene til departementet. Differansen skyldes en ren justering av kroneverdien. Derfor blir det kortslutning når NRK hevder at inflasjonen spiser opp besparelsen. Da glemmer man at prosjektets nytteside også må fremskrives. Resultatet er at regnestykket går i null, og at kostnadsreduksjonen er reell. Prosjektet jobber videre med optimalisering som kan redusere kostnadene ytterligere, sier Solem.

– Vegdirektoratet har rett

Sjeføkonom i Sparebank1 Markets, Harald Magnus Andreassen, underbygger det Solem hevder.

– Hvis man justerer for inflasjonene i årene mellom 2016 og 2019, skulle prosjektet i dag koste 43-44 milliarder kroner. Altså har Solem helt rett i at det foreligger en besparelse på rundt fem milliarder kroner på prosjektet, sier Andreassen til Byggeindustrien.