Daglig leder Ivar Ole Wiik (t.v.) og salgssjef Norge Alexander Lokøy, er til stede på Bauma i München.

Liftroller håper å treffe både kunder og mulige investorer på Bauma

Liftroller er en av ytterst få norske utstillere på Bauma – og allerede tidlig på første dag av messen har de knyttet kontakt med flere mulige interessenter.

Det norske gründerselskapet med oppfinnelsen Liftroller har allerede gjort seg bemerket i det norske markedet og på flere prosjekter i utlandet. Med standen på Bauma i München markerer selskapet denne uken sin store utenlandssatsing i det europeiske markedet.

Lansert på Bygg Reis Deg
Oppfinnelsen Liftroller, som ble lansert under Bygg Reis Deg i 2015, består kort forklart av et transportbånd som kan festes i en vindusåpning. Materiell som løftes opp på båndet med kran kan rulles inn i bygget og over på en vogn (Liftwagon) som transporterer materiellet videre til ønsket plass inne i bygget.

Oppfinner og daglig leder i selskapet, Ivar Ole Wik, er godt fornøyd med responsen de har fått rundt produktet etter lanseringen.

- Alle som har fått mulighet til å teste konseptet er strålende fornøyde med effektene og mulighetene produktet gir. Jobben vår nå er å gjøre løsningen mer kjent både i det norske og utenlandske markedet, sier Wiik. Liftroller er i bruk på en rekke norske prosjekter – og det også brukt på flere store prosjekter både i København og Stockholm.

- Liftroller både forenkler bygglogistikken og kutter tidsbruk, og ikke minst sørger produktet for mange færre løft for håndverkerne. Dermed viser det seg at de som har bruk løsningen kommer tilbake og vil kjøpe mer. For å utvide satsingen tar vi nå løsningen til det europeiske markedet, og vi ser ikke minst store muligheter i det tyske markedet. Derfor er vi nå tungt til stede på Bauma, legger han til.

Ser etter investorer
For å klare å gjennomføre en større utenlandssatsing er de ute etter å knytte kontakt med flere mulige investorer.

- Vi har allerede flere investorer i ryggen, men ønsker å få plass en tung investor med tilknytning til byggenæringen som kjenner markedet og hvilke muligheter denne løsninger gir. Vi er allerede i kontakt med flere interessenter – men håper også å knytte kontakt med flere mulige partnere her i Tyskland – både på investorsiden – men selvsagt også mulige kunder. Selv om messen kun nettopp er åpnet – har vi allerede flere spennende personer innom standen, legger Wiik til.

Tot alt stiller gründerselskapet med tre ansatte på messen, ved siden av Wiik er Alexander Lokøy og nederlandske Harold Bernaert til stede på standen. De er spent på responsen messen vil gi dem, men synes starten har vært lovende.

- Mesen markerer vår store utenlandssatsing, og vi er selvsagt spent på responsen. Vi er trygge på produktet – nå bli jobben å gjøre produktet kjent for en større gruppe i den europeiske byggenæringen, legger Wiik og Lokøy til.

Med den internasjonale satsingen har de lagt ned stor ressurser i ulike former for informasjonsmateriell.

Nye nettsider
- Vi har nettopp lansert vår nye nettsider – som også er rettet inn mot det internasjonale markedet. I tillegg har vi trykt opp flere brosjyrer på ulike språk, som forhåpentligvis vil være med å åpne noen dører. Ikke minst vi vil også satse tungt mot bruk av sosiale medier, sier Wiik.

(Klikk for større versjon)

De har også har god bistand fra Innovasjon Norge i Tyskland i sin satsing i Europas største marked.

- De har vært til god hjelp for oss, og hvordan vi skal satse i Tyskland. I første omgang retter vi oss inn mot München, Frankfurt, Hamburg og Kiel – men Tyskland er et enormt marked, sier Wiik.

Flyttet produksjonen hjem til Norge
Liftroller er nå et helnorsk selskap, etter at de nylig flyttet produksjonen av produktet hjem til Norge.

- For å få endre bedre kontroll over produksjonsprosessen har vi flyttet produksjonen hjem til Norge og K. Lerøy Metallindustri AS på Osterøy, sier Wiik.