E6 mellom Ulsberg og Melhus i Trøndelag er om lag 64 kilometer, og skal hovedsakelig bygges ut som firefelts vei. Det vil være 110 kilometer i timen på mesteparten av strekningen, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding fredag.
– For dette prosjektet har Nye Veier fokusert på å optimalisere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved å redusere reisetiden og kostnadene. Selskapet har i dette arbeidet klart å få til en utbygging av hovedsakelig firefelts motorvei for en lavere kostnad enn da de overtok prosjektet. Det er vi veldig glade for, sier samferdselsministeren.
Prosjektet består av to deler: E6 Ulsberg – Vindåsliene og E6 Korporalsbrua – Melhus sentrum. Delen imellom, E6 Vindåsliene – Korporalsbrua, bygges ut av Statens vegvesen, og skal etter planen stå ferdig i 2020.
Nye Veier legger opp til byggestart på delstrekningen E6 Kvål – Melhus sentrum i 2019 med ferdigstillelse i 2020. For de øvrige delstrekningene vil rekkefølge og tidspunkt for utbygging avgjøres av Nye Veier i deres kontinuerlige porteføljeprioriteringer. I den finansielle beregningen er det lagt til grunn at den samlede utbyggingen skal være ferdig i 2030, heter det i pressemeldingen.
Prosjektet er tidligere anslått av Statens vegvesen å koste 16,9 milliarder kroner. Nye Veier har, ifølge meldingen, gjennomgått prosjektet på nytt og identifisert mulige kostnadsbesparelser på om lag 1,9 milliarder kroner. Dermed er prosjektet nå kalkulert til å ha en forventet kostnad på 15,0 milliarder kroner. Selskapet vil arbeide videre med å finne ytterligere kostnadsbesparende løsninger, skriver Samferdselsdepartementet.