60 kilometer med fylkesveger i Valdres kan nå se frem til et løft. Illustrasjonsfoto.

Vedlikeholdstiltak på 60 kilometer fylkesveger i Valdres

Oppland fylkeskommune og Statens vegvesen fortsetter det langsiktige arbeidet med å ruste opp fylkesvegene i Oppland. I år er det særlig vegene i Valdres som får et løft.

Til sammen skal cirka 60 kilometer fylkesveger få utført vedlikeholdstiltak som grøfting, masseutskifting før de får ny asfalt. Det melder Statens vegvesen og Oppland fylkeskommune i en pressemelding.

Oppland fylkeskommune har i flere år satset bevisst på omfattende vedlikehold av en del slitte fylkesveger, framfor kostbar nybygging.

– På denne måten kan vi gi mange trafikanter en tryggere og mer behagelig veg å kjøre på, sier lederen i fylkeskommunens komité for samferdsel og trafikksikkerhet, Anne Elisabeth Thoresen.

Disse fylkesvegene får utført tiltak i år:

Fv. 204 Lundmo - Brenn bru i Nord-Etnedal: cirka 3,7 km rustes opp.

Fv. 220 Reinli - Sundvollen: to strekninger på til sammen cirka 10,7 km rustes opp.

Fv. 233 Bagn - Islandselv: cirka. 7,4 km rustes opp.

Fv. 243 Buskerud gr. - Hedalen stavkyrkje: cirka 13,5 km rustes opp.

Fv. 267 Stende – Vaset sæter: cirka 4,6 km rustes opp.

Fv. 285 Melbybråten – Rogne S-lag (inkl. arm til Rødningen): to strekninger på til sammen cirka 5,4 km rustes opp.

Fv. 287 Heggenes – Sælid: cirka 7,6 km rustes opp.

Fv. 288 Mørken – Beito (Skredbergo): cirka 6,5 km rustes opp.

En halv milliard til bedre fylkesveger siden 2016

Oppland fylkeskommune har bevilget nærmere en halv milliard kroner til å heve standarden på fylkesvegnettet i perioden 2016 – 2019. I år går ca. 43 millioner kroner til vedlikeholdstiltak i Valdres. Valdres-kontrakten, som hadde tilbudsfrist onsdag, omfatter ca. 52 km med grøfting, skifte av cirka 120 stikkrenner og cirka 20 avkjøringsrenner. Entreprenøren som Vegvesenet inngår kontrakt med, skal også skifte ut cirka 20.000 kvadratmeter masser på dårlig veg og sprenge ut cirka 1.400 meter med grøft.

Den vanlige framgangsmåten for Statens vegvesen er å utføre vedlikeholdstiltakene i én sesong, og legge ny asfalt et år eller to senere. Dette gir best resultater når gamle veger restaureres. De vil alltid være utsatt for setningsskader, og massene trenger å «sette seg», før vegen får nytt dekke. I år er det bare fv. 204 i Etnedal som blir helt ferdig med ny asfalt.

Teleskader kan forekomme

– Selv om vi får en vesentlig heving av standarden ved å gjennomføre omfattende vedlikeholdstiltak på gamle veger, bygger vi ikke ny, telefri veg, sier seksjonssjef Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.

– Det ville blitt altfor dyrt. Trafikantene må derfor regne med at det kan forekomme telehiv og sprekker i asfalten om våren, også på fylkesvegene som har blitt rustet opp. Dette vil normalt gå seg til når telen har sluppet taket, sier han.

Vedlikeholdsarbeidene som ble startet på fv. 289 over Eggeåsen og fv. 51 mellom Rogne og Heggenes i fjor, fortsetter i år. På vegen over Eggeåsen er det bare litt arbeid, blant annet med rekkverk, som gjenstår, før vegen kan asfalteres ferdig. Fv. 51 blir ferdig asfaltert mellom Rogne og Heggenes i sommer, men vedlikeholdsarbeidet fortsetter på en ny strekning nordover mot Beitostølen. Denne siste strekningen blir asfaltert ferdig i 2020.

Fire entreprenører har levert tilbud

Da fristen for å levere inn pristilbud på arbeidet med vedlikeholdstiltak på fylkesvegene i Valdres gikk ut onsdag, hadde fire firmaer levert tilbud (prisene er ekskl. moms):

Åge Haverstad AS 31 275 114,70 kr

Anlegg Øst Entreprenør AS 28 521 059,68 kr

Brødrene Dokken AS 26 156 754,00 kr

Dokka Entreprenør AS 33 963 450,00 kr

- Statens vegvesen er godt fornøyd med interessen for denne kontrakten, sier Asbjørn Stensrud. - Det er positivt at vi fikk inn så mange som fire tilbud. Nå skal Vegvesenet gå gjennom pristilbudene og kontrollregne og sjekke dokumentasjon før kontrakten blir inngått sier Stensrud.