Bjørn Melheim, administrerende direktør i Cramo, mener bygg- og anleggsnæringen er en næring i rivende utvikling. Foto: Cramo

Cramo-rapport: Innovasjon skaper store verdier i bygg og anlegg

Hver fjerde virksomhet i bygg- og anleggsnæringen rapporterer om at innovasjon har skapt verdi i form av reduserte kostnader og økte inntekter. Enda flere rapporterer om mer effektive arbeidsprosesser og økt kvalitet i leveranser som følge av innovasjon.

Det skriver utleieselskapet Cramo i en pressemelding fredag.

Cramo står bak rapporten Innovasjonsbarometeret for bygg og anlegg, som ble presentert for første gang påMESH i Oslo fredag.

– Vi opplever hver dag en bransje i rivende utvikling. De siste årene har digitale løsninger som samhandlingsplattformer, BIM, VR, robot-teknologi og sensorstyring for alvor inntatt byggeplassen. Dette kommer i tillegg til en rekke prosessforbedringer innen forretningsdrift og konstruksjonsteknikk. Med Innovasjonsbarometeret ønsker vi å legge til rette for bredere forståelse av og dypere innsikt i hvordan bygg- og anleggsbransjen jobber med innovasjon, sier Bjørn Melheim, administrerende direktør i Cramo.

Innovasjonsbarometeret bygger på en undersøkelse utført av Norstat blant nærmere 200 virksomheter i bygg- og anleggsnæringen.

77 prosent av respondentene svarer at innovasjon er viktig eller svært viktig. 32 prosent mener at det er svært viktig. Blant virksomhetene med mer enn 150 ansatte mener 93 prosent at innovasjon er viktig, og 64 prosent mener det er svært viktig. 40 prosent forteller også at de jobber systematisk og strukturert med innovasjon. Andelen for de største virksomhetene er 72 prosent, heter det i pressemeldingen.

– At nesten halvparten og omtrent tre fjerdedeler av de største bedriftene sier at de jobber systematisk og strukturert med innovasjon, forteller at innovasjon er svært viktig for å styrke selskapenes konkurransekraft, uttaler Melheim i pressemeldingen.

Dette er noen av funnene fra undersøkelsen:

  • 23 prosent av virksomhetene sier at innovasjon har skapt verdi i form av reduserte kostnader og 27 prosent sier at det er skapt verdier gjennom økte inntekter.
  • 43 prosent rapporterer om at innovasjon har skapt verdi i stor eller veldig stor grad gjennom mer effektive arbeidsprosesser. 44 prosent sier at innovasjon har økt kvaliteten i leveransene.
  • 38 prosent sier at behovet for interne forbedringer er viktigste driver for innovasjon i virksomheten. 25 prosent oppgir økte eller nye inntekter som viktigste innovasjonsdriver. 23 prosent oppgir kundekrav som viktigste driver.
  • 17 prosent av virksomhetene har søkt om og fått ekstern kapital eller finansiering til innovasjonsprosjekter. Blant de aller største (over 150 ansatte) er andelen 36 prosent.
  • 23 prosent sier de samarbeider med eksterne miljøer som forskningsmiljøer, bransjeorganisasjoner, konsulentvirksomheter og startups, om innovasjonsprosjekter. Andelen som samarbeider med eksterne miljøer blant de aller største bedriftene er 39 prosent.