Det går med 680 liter betong per meter fundament, og de skal støpe 13.600 meter, så det går med hele 7.500 kubikkmeter betong før jobben er ferdig. Foto: Sirdal Veibetong

13.600 meter lang glidestøp gjennom Ulriken

I disse dager pågår en kjempestor glidestøp gjennom Nye Ulriken tunnel. Det er fundamentet til kabelkanaler og gangbane for rømningsvei som støpes. 

(Klikk for større versjon)

Dette gjøres vanligvis plass-støpt, men JV Skanska Strabag ønsket å finne en mer effektiv metode. Svaret fant de sammen med Sirdal Veibetong som har lang erfaring fra glidestøp av betongrekkverk og bankett langs vei. Glidestøp i jernbanetunnel var imidlertid nytt for selskapet.

– Vi har et stramt tidsprogram i innspurten av prosjektet, og gikk derfor for en mer effektiv metode. Vi fikk aksept hos Bane NOR for å benytte glidestøp, og nå har arbeidet pågått vel en uke og erfaringene er meget gode, forteller Torbjørn Tveit Bakketun, prosjektsjef for Skanska Strabag.

Godt fornøyd
Han er meget godt fornøyd med samarbeidet de har hatt med Sirdal Veibetong.

– De er profesjonelle, målrettet og har levert som forventet, sier Bakketun.

– Det har aldri vært utført et lignende konsept i Norge, forteller Terje Moen, prosjektleder i Sirdal Veibetong. Han forteller at prosessen startet for ett år siden med hard jobbing, mye planlegging og mange forberedelser ned til minste detalj.

– For oss har dette vært et helt nytt og innovativt prosjekt og vi har hatt et veldig godt samspill med Skanska Strabag om utviklingen av konseptet, sier Moen.

For å kunne gjennomføre jobben er glidestøpmaskinen tilpasset og det har blitt utviklet nye prosesser og nye former. Det er nemlig helt andre dimensjoner på denne støpen enn for eksempel på veirekkverk som Sirdal Veibetong vanligvis utfører.

– Det største fundamentet har en bredde på 1,60 meter og er 42 centimeter høyt. Det går med 680 liter betong per meter fundament, og vi skal støpe 13.600 meter, så det går med hele 7.500 kubikkmeter betong før vi er ferdige. Det tilsvarer omtrent 1.000 lastebillass, forteller Terje Moen.

Fakta

* Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som drives med tunnelboremaskin (TBM).

* Tunnelen på 7,8 km er en del av utbyggingen av dobbeltspor mellom Arna og Bergen.

* Prosjektet gjennomføres av et arbeidsfellesskap mellom Skanska Norge AS og østerrikske Strabag AG.

Ett kjørefelt
Nye Ulriken tunnel er en lang og smal tunnel som kun har ett kjørefelt. Enda smalere blir den ettersom støpen jobber seg gjennom tunnelen på begge sider.

– Logistikken er en av de store utfordringene rundt denne arbeidsoperasjonen. I tillegg har vi strenge krav til nøyaktighet, men vi har planlagt godt og alt har så langt fungert perfekt, forteller Bakketun.

Sirdal Veibetong har tre skift på seks personer, som jobber slik at jobben kan gå omtrent kontinuerlig seks dager i uken for å gjennomføre støpen. Prosjektleder Moen håper og tror at det ikke er siste gangen Sirdal Veibetong jobber på et jernbaneprosjekt.

– Vi har nå fått overført vår erfaring og kompetanse fra vei til jernbane og håper dette kan være et nisjemarked som gjør at vi får flere ben å stå på. Denne jobben viser også at glidestøp kan anvendes på flere områder og det kan utvikles nye produkter, så vi har stor tro på fremtiden og utviklingen av glidestøp, avslutter Moen. 

Torbjørn Tveit Bakketun, prosjektsjef for Skanska Strabag. Foto: Skanska