Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesenFoto: Håvard Hustad / Statens vegvesen

Her støpes fundamentene på Beitstadsundbrua tørt under havoverflaten

Tørrstøp av fundamenter og pilarer på Beitstadsundbrua i Trøndelag er godt i gang under vann i tørre stålkasser denne våren.

Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) bygger for Statens vegvesen på Beitstadsundbrua, og det er den kinesiske entreprenøren som har valgt løsningen for tørrstøpet under vann.

– Etter en vurdering av ulike løsninger, kom vi frem til at denne løsningen var den mest fordelaktige med hensyn til tid og kvalitet når det gjelder anleggsarbeidet, sier SRBGs kommunikasjonssjef i Norge, Alexandros Tsetsis, til Byggeindustrien.

Nå er begge landkarene, samt fundamenter og pilarer på land ferdige på begge sider av Beitstadsundet. Alle de tre stålkassene er på plass i sjøen.

Kassene er 220 tonn tunge, og kan romme mer enn to millioner liter. De er senket ned til en dybde på nesten seks meter under havnivå, og tømt for vann.