Ruth G. Haug går fra Nye Veier til Fornebubanen. Foto: Nye Veier.

Ruth G. Haug skal lede tunnelbyggingen ved Fornebubanen

1. april går Ruth G. Haug inn i stillingen som prosjektleder tunnel ved Fornebubanen.

Haug har lang bransjeerfaring med tunnel som spesialfelt, og har de siste 10-15 årene hatt ulike stillinger i både Statens vegvesen, LNS, Rambøll og sist Nye Veier hvor hun var utbyggingssjef for det nå avsluttede prosjektet E18 Kjørholt og Bamble tunneler.

16-milliarders prosjekt

Haug ser frem mot å lede utbyggingen av Fornebubanen, som med en beregnet prislapp på 16 milliarder kroner blir et av Norges største samferdselsprosjekter.

– Jeg synes det er veldig spennende å få bidra med min kompetanse i et så stort og komplekst prosjekt, og jeg gleder meg til å være med i tidlig fase å bygge opp en organisasjon som skal være god på samhandling og som er villige til å yte maks for prosjektet, sier Haug.

Geografisk vurdering

Hun legger ikke skjul på at geografisk plassering også var et viktig argument for valget av ny jobb i Oslo.

– Nå har jeg kjørt E18 Oslo – Telemark i 2,5 år, så det at jeg nå bytter jobb er også en geografisk vurdering i forhold til nærhet til arbeidsplass og hvor mye tid jeg skal sitte i bil, sier Haug.

Åtte kilometer tunnel og seks stasjoner

Fornebubanen ble opprettet som egen etat 1. januar 2017 og er et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Prosjektet omfatter byggingen av en cirka åtte kilometer lang tunnel mellom Majorstuen og Fornebu, og seks nye T-banestasjoner langs traseen. Prosjektet kan stå ferdig i 2025.

Fornebubanen ledes av etatssjef Irene Måsøval og prosjektleder er Ingeborg Krigsvoll.