Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag, inviterer til tilbudskonferanse for ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene 26. mars.

Nye Veier lyser ut tilbudskonkurranse for E6 Ulsberg - Vindåsliene

Nye Veier AS søker entreprenør til å bygge firefelts motorvei på strekningen mellom Ulsberg i Rennebu og Vindåsliene i Midtre Gauldal. Tilbudskonferanse arrangeres 26. mars.

Illustrasjon: Nye Veier

Det skriver Nye Veier i en pressemelding fredag.

– Dagens E6 er ulykkesbelastet og har gjennomgående lav standard. Det er flere trafikkfarlige partier, og det er mange som lenge har ønsket seg en ny vei, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.

Milliardprosjekt

Den 25 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg og Vindåsliene går stort sett i jomfruelig terreng på østsiden av Dovrebanen. Med den nye motorveien er det planlagt to tunneler: Ulsbergtunnelen (1,4 kilometer) og Vindåslitunnelen (to kilometer). Prosjektet inneholder flere bruer og betongkonstruksjoner, samt at store mengder med masser skal flyttes, skriver Nye Veier i meldingen.

Kontraktstørrelsen er av Nye Veier anslått til omtrent 2,6 milliarder kroner før merverdiavgift. Prosjektet er tenkt gjennomført i perioden 2020 til 2023.

Inviterer til dialog

Konkurransegrunnlaget vil bli gjort tilgjengelig i EU-Supply i uke tolv, og det legges opp til en tilbudskonferanse for interesserte entreprenører 26. mars. På tilbudskonferansen vil Nye Veier orientere nærmere om prosjektet og gjennomgå de viktigste punktene i konkurransegrunnlaget, skriver de i meldingen.

– Vi gleder oss til å komme i dialog med entreprenører for å finne en god partner for samhandling gjennom hele prosjektet, sier Vatnan.

I desember 2018 ble det kjent at prosjektet E6 Ulsberg–Vindåsliene er fremskyndet i Nye Veiers porteføljeprioritering.