Andreas Fritzsønn har startet som ny adm. dir. i BMI Norge. Foto: BMI

Andreas Fritzsønn ansatt som ny leder for BMI Norge

Andreas Fritzsønn har gått inn som adm. dir. for BMI Norge.

BMI Group

BMI Group ble etablert ved en sammenslåing av Braas Monier og Icopal. Selskapet har drift i over 40 land, har 130 fabrikker og produksanlegg, 9.600 ansatte og en årlig omsetning på over 18,4 milliarder norske kroner. Konsernets eiere Standard Industries eier også GAF som er Nord-Amerikas ledende produsent av tak- og vanntettingsløsninger. 

Andreas Fritzsønn (41), som bant annet har bakgrunn fra Protan Entreprenør, tok til i den nye stillingen 1. mars, og han tar dermed over rollen til Håkan Magnusson, som flytter hjem til Sverige med familien.

Den nye lederen er nå i ferd med å gjøre seg kjent i organisasjonen til BMI Norge (tidligere Icopal og Zanda) og konsernet virksomheten er en del av. Han ser store muligheter til å bygge selskapet videre fremover.

– Vi skal skape positive endringer ved å blande innovasjon med tradisjon, sier Fritzsønn.

Andreas Fritzsønn har over 15 års ledererfaring fra bedrifter som Protan, Infratek og Balder Entreprenør, og får i sin nye rolle ansvaret for en av byggenæringens største produsenter. Han er meget tilfreds med at BMI valgte å ta kontakt med ham i tilknytning til rollen som leder av selskapet.

– Det er en ære å videreføre arven fra to så tradisjonsrike og respekterte bedrifter som Icopal og Zanda. Selv om jeg kun har vært i selskapet i to uker, er det enkelt å se at organisasjonen har stor kompetanse. De ansatte er dyktige og engasjerte, og de skal få forutsetningene til å lykkes enda bedre, legger Fritzsønn til.

Selskapet teller i dag rundt 385 ansatte og omsetter for nær 1,2 milliarder kroner.

Vil skape positive endringer
Fritzsønn håper at han ved å komme inn med nye øyne kan se hvor man har gode muligheter til å videreutvikle virksomheten.

Han fremhever at hans viktigste oppgave blir å skape en kultur for positive endringer, internt og ut mot kunder og partnere.

– Å utvikle en organisasjon handler veldig mye om å hente ut det beste av folkene i virksomheten. Vi trenger dedikerte medarbeidere. Det er mye engasjement i BMI Norge, og dette skal vi videreutvikle og dra nytte av i tien fremover, påpeker han.

En bransje i utvikling
Fritzsønn mener takbransjen går en spennende tid i møte – og at det er store muligheter for de som satser riktig.

– BMI skal fremover fylle rollen som en samarbeidspartner som hjelper kunder og partnere med å skape bedre resultater. Dette skal gjøres med systemer, tjenester, garantier, og teknologi.

Endringsdyktighet ligger i vår historie, og bærekraftig utvikling er mandatet fra våre eiere. Det blir spennende å blande innovasjon med tradisjon, sier han.

Han er overbevist om at takbransjen i mye større grad enn vi har sett de senere årene kommer til å bli en løsningsleverandør som kan bidra inn med å løse samfunnsutfordringer.

– Det å bruke byggets femte fasade er noe som stadig brer om seg i omfang, spesielt i urbane strøk. Dette gjeler blant annet ved å bruke taket som oppholdsrom, en grønn lunge, til håndtering av overvann, til energiproduksjon og så videre. Her har vi i BMI mange spennende muligheter og løsninger å tilby markedet – ikke minst gjennom vårt internasjonale eierskap. I konsernet har vi veldig mange produkter tilgjengelig – og tunge aktører som satser store summer på forskning og utvikling, legger Fritzsønn til.

Langsiktig eier
Fritzsønn er glad for å ha en industriell eier i ryggen.

– Eierne er langsiktige, konsernledelsen er proff til fingerspissene, og vi er lovet muligheter til å forandre forventningene i vår bransje. Vi har store ambisjoner for tiden fremover, fastslår Fritzsønn.

Konsernledelsen har flagget at Norge og Norden får en særlig viktig rolle i utviklingen av konsernet.

– I dette ligger det spennende planer om å utvikle og tilby smarte digitale hjelpemidler som tilfører verdi til de som planlegger, selger, legger, bygger, rehabiliterer og eier tak, sier Fritzsønn.

Norden vil få mange av de nye mulighetene først, fordi regionen er kjent for å være tidlig ute med ny og smart teknologi.

(Klikk for større versjon)

– Teknologi vil forenkle, fornye og forbedre hvordan vi forholder oss til taket. Vår oppgave er å skape løsninger som er enda mer robuste, smartere og passer inn i mer sirkulære og bærekraftige forretningsmodeller, sier han.

Samtidig som Andreas Fritzsønn gikk inn som administrerende direktør for BMI i Norge, har Markus Svenberg gått inn i rollen som markedssjef etter Jørn Davidsen.

Svenberg kom inn i selskapet i sommer - men gikk 1. mars inn som markedssjef.