Foto: Bane NOR

Bispegata åpnes i midten av uke 10

Kontrollen av støttekonstruksjonene planlegges ferdigstilt tidlig i uke 10. Deretter må Bispegata asfalteres på nytt før den åpnes for trafikk igjen.

– Vi beklager overfor publikum de ulempene stengingen av Bispegata har medført. Sikkerhet og kvalitet er vår første prioritet. De siste beregningene ser nå ut til å gi oss en bekreftelse på at tiltakene som ferdigstilles i løpet av de nærmeste dagene er gode nok og at det ikke er behov for flere tiltak. Det lover bra for det videre arbeidet, sier prosjektleder Anne Marie Dyrøy i Bane NOR/Follobaneprosjektet til banenor.no.

Krevende grunnforhold
I området ved Oslo S – Middelalderparken bygges en 600 meter lang betongtunnel for nye jernbanespor som delvis skal legges under Middelalderparken. I forbindelse med arbeider der betongtunnelen krysser Bispegata oppstod det den første uken i februar deformasjoner ut over det som var forventet i de krevende grunnforholdene. 

- Bane NOR og entreprenør har siden 8. februar utført stabiliserende tiltak og gjennomgått beregningene for støttekonstruksjonene i østre del av Bispegata på nytt. Dette arbeidet er utført i henhold til vanlig praksis ved at et uavhengig firma kontrollerer arbeidet og beregningene som er utført på konstruksjonene i anleggsområdet. Arbeidet har vist seg tidkrevende, men fremdriften gir nå håp om at stabiliserende tiltak og nødvendig dokumentasjon vil være ferdigstilt tidlig neste uke, melder Bane NOR.

Denne hendelsen har påvirket asfaltdekket i Bispegata. Dette medfører at gaten må reasfalteres før den åpner. Busser og anleggsbiler kan kjøre på asfaltdekket slik den er, men av sikkerhetshensyn til syklistene som benytter Bispegata må den asfalteres på nytt.
- Bane NOR understreker at det ikke har gått noe ras i Bispegata og det er heller ingen fare for ras, bebyggelse eller for personer utenfor avstengt område, skriver Bane NOR.

Skade i støttekonstruksjon
Det var fredag 8. februar det ble avdekket at en støttekonstruksjon i byggegropen ved Bispegata hadde fått deformasjoner. Bane NOR har overvåket området hele døgnet etter at dette skjedde. Etter undersøkelsene ble det avdekket en skade på avstivingen av støttekonstruksjonen. Arbeidet ble da umiddelbart stoppet, byggegropa ble evakuert og i samarbeid med politiet ble Bispegata stengt.

Bane NOR samarbeider også med nødetatene og Oslo kommune når det gjelder oppfølgingen av situasjonen i Bispegata.