– Når en stadig større andel av omsetningen går til proffsegmentet, ligger det i kortene at det er her de fleste av kjedene setter inn støtet, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke byggevarehandel.

Solid vekst i byggevarehandelen

Omsetningen for aktørene i den norske byggevarehandelen hadde en økning på 4,6 prosent i 2018. Omsetningen økte med 2,1 milliarder til 48,5 milliarder kroner.

I Norge har vi noen store landsdekkende aktører og kjedekonsepter som har betydelige markedsandeler, samtidig er det plass til mindre aktører med mer regional profil. Veksten er i hovedsak drevet av utviklingen i proffmarkedet og stadig flere ønsker å benytte seg av profesjonell bistand i sine bygge- og oppussingsprosjekter fremfor å gjøre jobben selv. Likevel, privatmarkedet har også hatt en positiv utvikling i omsetningen fra 2017 til 2018.

– Når en stadig større andel av omsetningen går til proffsegmentet, ligger det i kortene at det er her de fleste av kjedene setter inn støtet. Å gjøre seg attraktiv med tilpassede løsninger for proff-kundene, er nok del av strategien for de fleste norske byggevarekjedene, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke byggevarehandel.

- Det er sterk konkurranse i markedet og gjennom 2018 har vi sett flere eksempler på at aktørene søker å få bedre kontroll over sin egen verdikjede og sisteleddet. Dette skjer blant annet gjennom strategiske oppkjøp både på opp- og nedstrøms siden. Den sterke konkurransen både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel bidrar til press på marginene, heter det i en melding fra Virke.

– Volum og gode innkjøpsavtaler blir alfa omega for byggevarekjedene når de skal sikre en sunn bunnlinje i årene fremover, fortsetter Koksvik.

De siste årenes eierskifter, nyetableringer og oppkjøp, kombinert med god organisk vekst har gitt markedet sterkere aktører med mer robuste posisjoner i markedet.

– Det er grunn til å tro at den konsolideringen og posisjoneringen vi nå ser i markedet vil prege konkurransesituasjonen også i 2019, avslutter Koksvik.