Etterlengtet prosjekt i vest

Det er mange vei- og baneutbygginger som er etterlengtet - men det er nok få strekninger som har et behov som man ser på strekningen mellom Voss og Bergen. 

Her er behovet meget stort – både med tanke på sikkerhet og kapasitet. Nå er man kommet i gang med fasen som etter hvert skal føre til en realisering av prosjektet.

Nylig var nemlig de to statlige byggherrene som står bak utbyggingen av ny E16 og nye Vossebanen, Statens vegvesen og Bane NOR, på befaring langs strekningen med representanter for Rambøll Sweco ANS. Det betyr at man er kommet i gang med oppstartsfasen i prosjektet – og de mange brukerne av veien og jernbanen til og fra Vestlandets hovedstad kan snart forvente at tidspunktet for byggestarten etter hvert kan fastsettes. Det er fortsatt et stykke frem til spaden skal settes i jorda – dette skjer i 2024, eller i 2022 om man velger å gå for en fremskyndet oppstart.

Det er strekningen Arna-Stanghelle, en strekning på cirka 30 kilometer, hvor store deler av strekningen vil bestå av tunnel, som er først ut i løypa i gigantutbyggingen. Dagens strekning holder ikke dagens standard i forhold til sikkerhet og kapasitet. Det er en strekning som er utbedret opp gjennom mange år – og som ikke har en kvalitet eller helhet som man kan forvente av en strekning av dette formatet. Store deler av strekningen går i mange kortere tunneler med et stort rehabiliteringsbehov. Kurvaturen er ikke tilpasset dagens trafikkbilde – og veistrekningen er dessverre meget ulykkesutsatt. Det har vært mange dødsulykker på strekningen opp gjennom årene – der møteulykker dominerer de alvorlige hendelsene. Strekningen er også utsatt for ras - så det er på høy tid at man nå prioriterer denne utbyggingen.

De som regelmessig bruker strekningen mener denne utbyggingen skulle vært startet opp for lenge siden – og protestene har vært høylytte hver gang man ikke har funnet plass til en oppstart av prosjektet i de vedtatte budsjettplanene.

Nå har man kommet i gang med arbeidet som skal bane vei for selve byggingen. Det første byggetrinnet på Arna-Stanghelle blir parsellen Arna-Trengereid. Etter hvert skal det store fellesprosjektet fullføres med utbyggingen fra Stanghelle til Voss, men denne ligger fortsatt et stykke frem i løypa. Slik planene nå ligger - skal hele utbyggingen mellom Arna og Voss ferdigstilles innen 2050. Dermed er det fortsatt et godt stykke frem i tid før hele den utsatte strekningen er ferdig utbygd, og bilistene får en tryggere vei og jernbanebrukerne får en mer effektiv hverdag. Det betyr at det fortsatt er mange år før man kan unngå de trafikkfarlige situasjonene – og sannsynligvis vil vi dessverre oppleve flere alvorlige ulykker før den nye veien står klar.

Det er mange krefter som jobber for en fremskyndet oppstart i 2022, og sannsynligvis er dette noe regjeringen vil pushe på for å få til. Dermed rykker utbyggingen stadig nærmere – men det er fortsatt et stykke frem til vi kan glede oss til en felles åpning av fellesprosjektet i vest som er så etterlengtet.