Karakter som motivasjon?

2019 ser ut til å bli året da Statens vegvesen skal teste ut karakterskalaen som et ledd i tildelingen av jobber til landets anleggsentreprenører.

Det har i flere år vært snakk om å innføre en såkalt karakterbok, der Statens vegvesens erfaringer fra leverandørene blir et moment når de skal plukke ut entreprenører til å utføre jobber for seg. Etaten har gjennom en lengre periode nå vurdert hvordan man skal bruke karakterboka og hvilke kriterier som skal legges til grunn, hvor man skal evaluere, hvordan erfaringene skal brukes - og man er nå i full gang med å legge inn erfaringsdata i basen. Dermed ser Vegvesenet for seg at dette momentet også kan bli en del av vurderingskriteriet ved jobber som lyses ut i markedet en gang til høsten.

Dette vil bli en ny tid for aktørene som ønsker å utføre oppdrag for landets største veibygger. Hvordan man har løst tidligere oppdrag – og måten dette er blitt gjort på vil bli en del av hvordan tildelingene skal vurderes. Dette momentet har helt klart flere spennende sider ved seg. Det er lett å forstå at hvordan man utfører en jobb, og klarer å samarbeide med oppdragsgiver, vil bli vurdert også ved senere mulige prosjekttildelinger. Slik ville de fleste av oss vurdert fremtidige mulige samarbeid. Dette vil også, i hvert fall over tid, gi de beste og mest løsningsorienterte en fordel. Nå er det ikke slik at karakterboka vil være altoverskyggende. Karakterboka er ment å være et ekstra element på eksisterende tildelingskriterier, og ikke et eget tildelingskriterium. Likevel vil flere dårlige karakterer definitivt være grunn til at man havner ned på lista.

Utfordringen er hvordan det subjektive her vil spille inn. I statlige konkurranser er det helt avgjørende at man får en rettferdig konkurranse - og at den foretrukne aktør vinner frem ut fra et sett gitte og kjente kriterier. Ved å ta i bruk karakterbok tilfører man en x-faktor i konkurransen – der elementer det ikke alltid vil være lett å sette to streker under svaret på vil bli trukket frem som en fasit. Det er jo alltid slik at en sak har to sider - også uoverensstemmelser i en prosjektgjennomføring. Det vil opplagt være mange tilfeller der en entreprenør fortjener en dårlig karakter om prosjektet blir dårlig gjennomført og kjemien surner helt fra start. Men det vil definitivt også oppstå situasjoner der man får tvilstilfeller - og at det med rette kan diskuteres om det er utførende eller oppdragsgiver som har hovedskyld i både selve resultatet på produktet - men helt klart også hvordan prosjektet er i gjennomføringsfasen. Det er nettopp her karakterboka vil bli stilt på de ultimate testene – og om de involverte personene klarer å beholde subjektiviteten.

De involvertes mening vil opplagt få en avgjørende betydning med tanke på karaktersettingen og i det å sette et rettferdig nivå på aktørene. For dette vil være opp til enkeltmennesker å bedømme - og det vil bli subjektive elementer som legges til grunn – det er hele poenget med disse karakterene. Det skal bestemmes utfra erfaringer både med hvilket resultat man har fått – og hvordan man har kommet frem til resultatet. Statens vegvesen peker på at det vil bli full åpenhet om denne prosessen og hvordan man har kommet frem til karakteren - og det er også helt nødvendig. Klarer man å finne en rettferdig og god løsning kan det fungere, men vi frykter det også kan ligge en kime til mange konflikter i selve karaktersettingen. Etaten mer enn antyder at det vil kunne komme situasjoner med bakgrunn i karakterboka som medfører at saker vil havne i retten – og her får de nok rett. Det vil helt sikkert komme karaktersettinger og tildelinger der aktører føler seg urettferdig behandlet, og vil klage på at de taper jobber på grunn av lave karakterer for tidligere utførte jobber.

Forhåpentligvis klarer man å komme frem til gode rutiner og løsninger som gir et rettferdig system – der de beste i enda større grad klarer å vinne frem i konkurransene og hvor de som ikke bør være med å vinne konkurranser for den statlige giganten får det litt vanskeligere. Utfordringen er selvsagt om dette slår feil ut - og at de beste feilaktig kan havne nederst på skalaen - eller at de dårlige får bedre karakterer enn de fortjener. Tiden fremover vil vise hvordan dette nye elementet vil slå inn – og om det vil gi en ekstra motivasjon til entreprenørene. Det vil definitivt bli et nytt spennende moment som nå legges til kontraktstildelingene - og som vil bli mye diskutert, både i styrerommene og i det offentlige rom.