Bettina Sandvin, leder for kontrakt- og prosjektseksjonen i Vegdirektoratet. Foto: Trond Joelson

Vegvesenet tar i bruk karakterboka i 2019

– Dette blir ikke noe vilkårlig trynefaktoropplegg, forsikrer Vegdirektoratet. 

Fakta

Statens vegvesens karaktersetting:

6 – Utmerket
Innebærer at det ikke foreligger noen nevneverdige negative forhold. En leverandør trenger ikke å ha levert helt feilfritt, men terskelen for feil er meget lav og eventuelle feil må i ethvert tilfelle ikke hatt betydning for leverandørens arbeid eller forholdet til Statens vegvesen.

5 – Svært godt
Innebærer at det kan foreligge noen, men kun mindre forhold som trekker ned. Også her vil terskelen for feil være lav, men noe høyere enn i forhold til utmerket.

4 – Godt
Det kan foreligge enkelte forhold som trekker ned. Forholdene må ikke være graverende eller mange. Normal terskel i forhold til feil. Godt beskriver en normalleveranse.

3– Middels Godt
Det foreligger forhold som trekker ned. Flere feil/negative forhold enn hva som vil være bransjenormen for tilsvarende oppgaver.

2 – Dårlig
Det foreligger en betydelig mengde forhold som trekker ned og/eller enkelt forhold av svært graverende karakter.

1 – Svært dårlig
Som dårlig, men forholdene er enten enda flere eller av enda mer graverende karakter

Kilde: Statens vegvesen

Bettina Sandvin sier innføringen av den varslede og omdiskuterte karakterboka garantert vil by på utfordringer, men hun ser ikke noe annet alternativ enn å ta i bruk ordningen der byggherren skal evaluere og karaktersette entreprenørenes innsats.

– Jeg forstår entreprenørenes bekymring rundt innføringen av karakterboka, men vi tar så mange forbehold og vi gjør dette såpass forsiktig i starten at jeg føler at det vil gå bra. Når det er sagt er en slik ordning en vanskelig vei å gå og det er mange spørsmål som vi ennå ikke har svaret på. Det vil garantert komme vanskelige problemstillinger og saker rundt karakterboka vil sikkert også havne i rettsapparatet, men jeg ser ikke noe annet alternativ enn å innføre en slik evalueringsordning. Jeg tenker dette er en vei vi må tørre å gå, sier Bettina Sandvin, leder for kontrakt- og prosjektseksjonen i Vegdirektoratet, til Byggeindustrien.

Tas i bruk til høsten
Går det som Statens vegvesen planlegger vil de første konkurransene hvor de tar i bruk karakterboka lyses ut til høsten. Vegvesenet brukte fjoråret til å hente inn evalueringsdata fra flere prosjekter og dette arbeidet vil fortsette i 2019.

– Vi har samlet inn data fra prosjekter i nesten ett år, men vi har hatt litt startproblemer og vi har derfor fortsatt ikke nok data i banken til å ta i bruk dette i konkurranser. Ambisjonen er at vi skal være klare til å ta karakterboka i bruk i noen konkurranser til høsten, opplyser Sandvin.

Må veilede Vegvesen-ansatte
Hun begrunner startproblemene med at dette er et nytt system og at det fortsatt er noe usikkerhet i organisasjonen knyttet til datainnsamling og bruken av disse. Statens vegvesen har derfor utarbeidet en veileder for ansatte som skal gjøre karakterbokarbeidet enklere.

– Vi vil bruke en del tid i 2019 på opplæring og oppfølging av ansatte slik at alle kontraktene blir evaluert og vi får inn mer data, sier hun.

Vil ikke forplikte seg til bruk
Sandvin er fullstendig klar over viktigheten av at evalueringen og bruk av karakterboka oppleves som rettferdig for entreprenørene. Ved de første konkurransene ønsker derfor ikke Vegvesenet å forplikte seg til bruk av karakterboka, men de vil teste og ha anledning til å bruke den hvis de ser at ordningen fungerer.

– Ser vi at noe ikke blir riktig i forhold til rettferdig konkurranse, så kan vi la være å vektlegge karakterboka og vi får mulighet til å gjøre de nødvendige justeringene til neste gang. Hvis ikke tilbyderne kan stole på at dette blir gjort skikkelig, så har vi et problem, fastslår Sandvin.

Åpenhet
Statens vegvesen er også opptatt av at evalueringene og selve karakterboka skal være 100 prosent åpne. Det vil med andre ord ikke være informasjon i karakterboka som entreprenørene ikke får vite om. Ifølge byggherren vil entreprenørene også alltid få vite hvorvidt karakterboka er lagt til grunn i konkurransen og hvilke prosjekter og karakter som er brukt i evalueringen. Statens vegvesen kommer til å bruke en karakterskala fra en til seks der en til tre er på minussiden og fire til seks er på plussiden.

– Karakteren skal ikke være en siste hilsen som entreprenøren får på vei ut av et prosjekt. Entreprenørene skal bli evaluert underveis slik at man får mulighet til å korrigere kursen hvis det er nødvendig. Entreprenørene er nok litt bekymret for at dette skal bli veldig subjektivt og det blir det til en viss grad fordi det er vår erfaring med dem som setter karakteren. Det vi kan love er dette blir åpent, det blir satt i system, og det blir ikke vilkårlig og masse synsing. Våre folk må begrunne og dokumentere karakteren. Gjør entreprenøren en real jobb og de har en konstruktiv dialog med oss og et bra system i forhold til avvik og endringer så er ikke karakterboka noe å frykte, sier Sandvin.

Ikke eget tildelingskriterie
Statens vegvesen ser ikke for seg at karakterboka blir et eget tildelingskriterie som vektlegges med en viss prosentandel. Byggherren ønsker imidlertid å bruke karakterboka når de skal vurdere entreprenørene på eksisterende tildelingskriterier som kvalitet og gjennomføringsevne.

– Det er prosjektene som kommer til å bruke karakterboka og hente ut informasjon i forbindelse med konkurransene, men spesielt i starten vil vi som sitter sentralt følge ekstra med slik at vi er sikre på at vi tråkker rett og at vi får til en mest mulig lik bruk av karakterboka. Dette blir ikke noe vilkårlig trynefaktoropplegg, understreker Sandvin.

Karakterbok for driftsentreprenører og rådgivere
2019 blir også året da Statens vegvesen begynner med å hente inn evalueringsdata fra drift- og vedlikeholdskontraktene og rådgiverkontraktene.

– Vi er litt forsinket med datainnhenting fra drift- og rådgiverkontraktene. Vi regner med å være i gang med dette innen et par måneder. Hvis vi lykkes vil det ikke gå så alt for lang tid før vi kan ta i bruk karakterboka i alle ledd, sier Sandvin.