Veidekke-konsernsjef Arne Giske. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Veidekke-sjefen: - Vi har ikke lyktes

Det er flere grunner til at Veidekke-konsernsjef Arne Giske ikke er fornøyd med året 2018. Entreprenørkonsernet må nå bli mer selektivt, spesialisert storbyfokusert og sikkert.

Årsomsetningen for Veidekke endte på rekordhøye 35,6 milliarder kroner i 2018, og resultat før skatt endte på 591 millioner kroner, mot 1,3 milliarder året før.

Torsdag morgen la Veidekke frem kvartalstallene for fjerde kvartal 2018 parallelt med tallene for hele året. Både kvartalet og året for øvrig har bydd på god vekst i omsetning for det store entreprenørkonsernet, men konserndirektør Arne Giske vedgår at resultatene ikke har vært gode nok. I tillegg til at konsernet melder om svak lønnsomhet og negativt for anleggsvirksomheten i Norge og et svekket resultat for industrivirksomheten, omkom to Veidekke-ansatte i arbeidsulykker i Sverige i slutten av 2018.

Med dette i tankene må konsernsjefen konstatere at 2018 har vært et dårlig år for Veidekke.

– Ja. Det har vært et år hvor vi ikke har lyktes på flere områder. Vi har ikke lyktes lønnsomhetsmessig, og spesielt vil jeg nevne at vi ikke har lyktes innen anlegg, hvor vi måtte skrive ned noen store anleggsprosjekter i andre kvartal. At vi har hatt dødsfall på våre arbeidsplasser, preger oss sterkt, og alt annet blir i grunn meningsløst når man kommer i slike situasjoner, sier Giske.

– Det verste som kan skje

20. november omkom en mann på et Veidekke-anlegg i Gällivare, og 13. desember omkom enda en Veidekke-ansatt i en ulykke i Strömstad.

– Dette er det verste som kan skje. Begge ulykkene rammet unge familiefedre i starten av sin karriere, og i begge ulykkene var store maskiner involvert. Vi vet at den jobben vi gjør, har mye fare i seg; vi jobber i høyden, vi jobber med sprengstoff og med store maskiner, når vi legger asfalt er det ikke mange bilister som senker farten til 50. Vi har jobbet mye med dette, og vi har greid å bringe antallet skadde ned fra omtrent 40 i året til omtrent ti. På et tidspunkt var vi nede på rundt fem, men nå har dette stoppet opp, og vi ser at vi er nødt til å bli enda dyktigere, jobbe bedre og være enda tydeligere på hvordan vi tenker sikkerhet, sier Giske.

Selv om konsernet har fått til en tydelig nedgang i antall alvorlige skader siden 2015, stoppet nedgangen i 2017, og har også hatt en stigning gjennom 2018. H-verdien har holdt seg rimelig stabil på mellom fire og fem de siste fire årene.

Røde tall

Grunnen til at Veidekke-resultatet er mer enn halvert fra 2017 til 2018 til tross for rekordomsetning, høy ordreinngang og gode resultater for eiendomsvirksomheten, ligger i entreprenør- og spesielt anleggsdriften, samt i Veidekke Industri, som ikke har greid å tjene penger på asfalt i 2018.

En bitumenpris som steg med 30 prosent i 2018, forsinket sesong og feil prising resulterte i et beskjedent årsresultat før skatt på 40 millioner kroner for Veidekke Industri, men det er hos Veidekke Entreprenør at det har gått dårligst.

Nedskrivinger på til sammen 550 millioner kroner i den norske anleggsvirksomheten i andre kvartal i fjor preger resultatet tydelig. Med et anleggsresultat på negative 584 millioner kroner og en resultatmargin på -13,2 prosent har konsernet ikke hatt et godt år.

– Dette er uakseptabelt dårlig. Vi skal ikke tape penger, slår Giske fast.

Giske tror ikke Veidekke vil oppnå ordentlige marginer på veibygging før de har fått rullet rundt ordrereserven, og forventer ikke å tjene penger her før tidligst i 2021.

– Vi må tilbake på sporet. Nå kjører vi et stort program for usikkerhetsstyring både for å vurdere og håndtere risiko. Prosjektene blir større og mer komplekse, og det betyr at vi er nødt til å bli bedre, sier Giske.

Gjør veivalg

Giske varsler at Veidekke i fremtiden vil bli langt mer selektive når det kommer til anleggsprosjekter, men understreker at dette ikke nødvendigvis betyr at Veidekke vil bygge ned anleggsvirksomheten.

– Det kan bli en konsekvens av at vi blir mer selektive, men det er ikke hovedtanken. Vi går for de jobbene hvor vi vet at vi har kunnskap og hvor vi har en kunde vi kan lykkes sammen med, og hvis vi i stedet for et stort veiprosjekt til to milliarder kan få fem til 400 millioner, er det mer ønskelig, sier han.

Giske ønsker blant annet å satse mer på energisektoren, på flyplassutbygging og på jernbane, hvor de har lyktes bedre enn på vei de siste årene.

– Jeg sier ikke at vi ikke skal bygge vei, men vi er nok mer forsiktige med de største prosjektene nå, sier han.

Giske understreker også at Veidekke Entreprenør har et klart forbedringspotensial på bygg. Her vil Veidekke satse mot flere prosjekter i de store byene enn tidligere, og erfaringene så langt viser at det er de store næringsprosjektene som lykkes best. Mens yrkesbygg utgjorde omtrent én tredjedel av Veidekkes ordrereserve i tredje kvartal 2017, er over halvparten av ordrereserven i fjerde kvartal 2018 yrkesbygg.

– Det er verd å merke seg at vi har en veldig god ordrereserve i Veidekke Entreprenør, og det gir gode utsikter for 2019. At styret også anbefaler å opprettholde utbyttet, er et signal som underbygger god tro på fremtiden. Vi skal tilbake på sporet, avslutter Giske.