Manuel Borràs, Azvis leder for forretningsutvikling i Norge (t.v.), Hans-Egil Larsen, prosjektdirektør i Bane NOR og Bjørn Aage Innstrand, administrerende direktør i RIAS, signerte kontrakten på om lag 500 millioner kroner i Bergen mandag.

Bane NOR signerte med Azvi

Spanske Azvi s.A. signerte mandag kontrakt med Bane NOR om bygging av nytt jernbanespor mellom Arna og Fløen i Bergen.

NRC tok ut midlertidig forføyning på en av entreprisene i prosjektet Arna-Fløen i Bergen, men vant ikke frem. Nå har Bane NOR signert kontrakten med Azvi.

Det nye dobbeltsporet skal leveres sammen med den nye norske jernbaneentreprenøren Rail Infrastructure AS (RIAS). Strekningen skal bygges med fastspor, en teknologi som er helt ny i Norge.

– Fastspor er mer driftssikkert og krever mindre vedlikehold. Hovedentreprenør Azvi skal levere selve spordelen i prosjektet, heter det i en melding fra Rail Infrastructure.

– I Azvi har vi solid internasjonal erfaring med å bygge fastspor. Vi har jobbet tett sammen med RIAS det siste halvannet året for å komme opp med en teknisk løsning tilpasset Vestlandske forhold, sier Azvis leder for forretningsutvikling i Norge, Manuel Borràs.

– Norsk jernbane skal fornyes og forbedres. Vi er et nytt norsk selskap som utfordrer de etablerte aktørene på kompetanse og kvalitet sammen med det fremtidsrettede selskapet Azvi. At vi vinner kontrakten i Bergen beviser at vi er på rett spor, sier administrerende direktør i RIAS, Bjørn Aage Innstrand i meldingen.

I evalueringen av tilbudene la Bane NOR stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne. Den omfattende og tverrfaglige jernbanetekniske entreprisen stiller store krav til helhetstenkning.

– Tilbudet til Azvi og RIAS scoret best på kvalitet og gjennomføringsevne. Løsningen har best forutsetninger for å levere prosjektet til rett tid, kvalitet og kost, sier prosjektdirektør i Bane NOR, Hans-Egil Larsen.

– Pris har vært den viktigste driveren i norsk bygg- og anleggsbransje lenge. I anbudet vektet Bane NOR kvalitet og pris likt, heter det i meldingen.

– Vi er svært positive til at pris og kvalitet ble vektet likt i anbudet. Bane NOR hever med det standarden på den norske jernbanen og i norsk anleggsbransje, sier administrerende direktør i RIAS, Bjørn Aage Innstrand.

Byggingen av dobbeltspor vil bedre situasjonen både for gods- og persontrafikken, og legge til rette for 15-minutters frekvens for lokaltogene, ifølge Bane NOR.