Ved å benytte totalentreprise med samspill blir entreprenøren involvert gjennom hele prosjektet, helt fra reguleringsplanfasen til prosjektet er ferdigbygd. Bildet viser Reiessvingen på E16. (Foto: Eli Ramstad).

Vegvesenet i gang med pilotprosjekt for utbedring av vei – entreprenørene inn i tidlig fase

Statens vegvesen starter pilotprosjekt der målet er å utvikle et nytt konsept for utbedring av eksisterende vei.

– Ved at vi tidlig i prosjektet kombinerer Vegvesenets fagekspertise og entreprenørens kunnskap og praktiske erfaring, er ambisjonen å komme fram til et konsept for utbedring av eksisterende vei som gir mest mulig igjen for pengene. Utbedringsprosjektet E16 Fagernes-Øylo i Valdres blir pilotprosjekt for den nye entreprisetypen, forteller prosjektleder Vegar Antonsen i Statens vegvesen, til Vegvesenets egen nyhetskanal Vegnett.

Gjennom totalentreprise med samspill blir entreprenøren involvert gjennom hele prosjektet, helt fra reguleringsplanfasen til prosjektet er ferdigbygd. Hensikten er å utnytte aktørenes samlede kompetanse for å få et bedre sluttprodukt, skriver Vegnett.

Tre entreprenører videre til dialogfase

Før jul lyste Statens vegvesen ut en anbudskonkurranse der entreprenører ble invitert til å konkurrere om å prekvalifisere seg for oppdraget med å utbedre den 25 kilometer lange strekningen Hande-Øylo. Strekningen er en del av prosjektet E16 Fagernes-Øylo.

Interessen i entreprenørmarkedet er ifølge byggherren stor, og fem regionale entreprenører leverte kvalifikasjonsdokumenter.

– Vi er godt fornøyd med antall tilbydere. Nå skal vi sjekke at de oppfyller kvalifikasjonskravene, sier Antonsen, og deretter skal vi evaluere og rangere tilbyderne. Til slutt skal vi plukke ut tre som blir med videre til en dialogfase, forteller Antonsen til Vegnett.

Skape gjensidig forståelse for utfordringene

Ifølge Antonsen skal anskaffelsen gjennomføres som konkurransepreget dialog, det vil si at tre tilbydere inviteres inn i en kort dialogfase som er tenkt å vare i to uker.

– I dialogfasen vil prosjektledelsen ha møter med tilbyderne individuelt for å diskutere hvordan oppdraget kan løses best mulig, forklarer Antonsen.

Målet er å skape en gjensidig forståelse for utfordringene i prosjektet og hvordan byggherre og entreprenør best organiserer og gjennomfører samspill og bruk av målpris – det vil si det beløpet begge parter tror prosjektet kan bygges for.

– Når dialogfasen er ferdig, setter vi en kort tilbudsfrist for de tre som har vært med i dialogen. Tilbudene som da blir innlevert, blir evaluert etter beste forhold mellom pris og kvalitet, hvor pris teller 50 prosent. Vi regner med at hele anskaffelsen er ferdig og at vi kan inngå kontrakt med en entreprenør i starten av april, sier Vegar Antonsen.

Så mye som mulig for 500 millioner kroner

Strekningen E16 Hande-Øylo inngår i prosjektet E16 Fagernes-Øylo, som er en 42 kilometer lang strekning med varierende standard.

– Det som gjør dette prosjektet spesielt, er at det er satt en ramme på 500 millioner kroner for utbedringen, og målet er å få gjort så mye som mulig innenfor denne summen, forklarer prosjektlederen.