Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

Elektrisk 26-tonner tas nå i bruk av Veidekke

Pon Equipment på Gjelleråsen har sammen med Caterpillar utviklet verdens første oppladbare elektriske gravemaskin i full størrelse – maskinen er på 26 tonn. 

Caterpillar 323F Z-line (Zero emission)

* Ingen utslipp av klimagasser og minimalt med vibrasjoner og støy
* Bygget om av Pons mekanikere i Norge sammen med spesialister fra Caterpillar
* Egenvekt 26 tonn med 122 kW motoreffekt
* 300 kWt heavy duty litium batterier med t emperaturstyring for norsk klima
* Integrert batterilader for 400 V tilkobling med justerbar effekt fra 11-150 kW
* 5-7 timers drift pr lading, en times lading gir en times drift
* Hurtiglading mulig der 1-2 timers lading gir fullt batteri (400 V/ 250 A nettilkobling)
* Mulighet for drift direkte tilkoblet strømnettet
* 30.000 timers serviceintervall på elektrisk drivlinje
* Produseres i åtte eksemplarer av Pon Equipment Norge
* Veiledende pris kr 5.500.000,- ekskl. mva
* Første maskin overlevert til Veidekke i januar 2019 med støtte av Enova 

Etter omfattende testing med en prototype, er nå åtte maskiner i produksjon. Den aller første tas i bruk av Veidekke i disse dager.

- I Veidekke har vi forpliktet oss til FNs togradersmål, og vi ønsker å redusere våre klimagass­utslipp og samtidig øke vår konkurransekraft. Maskinparken vår skal bidra, det er jo på de store og tunge maskinene det er størst miljøgevinster å hente. Denne nye gravemaskinen sparer alene 52 tonn CO 2 i årlige utslipp. Og vi får stadig flere elektriske anleggs­maskiner, i tillegg har vi rundt 100 el-biler på våre prosjekter, sier maskinsjef Knut Egge i Veidekke.

Ombygd
Den oppladbare batteridrevne gravemaskinen er en ombygd Caterpillar 323F Z-line. Dette er en allround beltemaskin til lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg. Den har minimalt med vibrasjoner og er selvfølgelig stillegående i de 5-7 timene den kan brukes mellom hver ladning. Utvendig er det ikke lett å skille den fra andre store gravemaskiner, men under skallet er det store forskjeller.

- Våre mekanikere har bygget om, tilpasset og testet i et drøyt år sammen med spesialister fra Caterpillar. Blant annet er motor, dieseltank, og en del utstyr erstattet med elektrisk motor, motor-controllere og heavy duty litium batterier. Underveis var vi så heldige å få med oss Veidekke på laget. At de var villig til å satse og ble med først, var viktig. Vi har hatt et tett og godt samarbeid i utviklingen av fremtidens maskin for anleggsplasser i de større byene og der krav om utslipp er strenge, sier administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment.

Positivt samspill
 – Denne maskinen er eksempel på det vi kommer til å få enda mer av i fremtiden, og det vi trenger for at verden skal bli grønnere. Vi vet at i Oslo står anleggsmaskiner for mye av utslippene. Det betyr at vi trenger mange av disse fremover når vi samtidig ikke skal slippe ut for mye klimagasser, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg.

– I Oslo er vi veldig bevisste på at vi skal bruke innkjøpsmakten vår, slik at vi kan skape et marked og drive det frem raskere. Vi krever nå fossilfrie anleggsplasser i våre innkjøp og anskaffelser og utslippsfritt så langt det lar seg gjøre. I år kommer vi til å få tre utslippsfire anleggsplasser i Oslo, forteller Berg.

Byråden synes samspillet mellom politikerne og næringslivet er svært positivt. 

– Jeg er veldig glad for at norske bedrifter går i bresjen. At Veidekke og Pon har gått foran og utviklet disse maskinene er veldig bra, understreker Lan.

Har forpliktet seg til togradersmålet
Veidekke har forpliktet seg til togradersmålet. Bærekraftdirektør i Veidekke, Hege Schøyen Dillner, nevner noen grep konsernet har tatt. 

– Vi kjøpte 100 el-varebiler i fjor, og vi har bygget flere rigger som er spesialdesignet for tunneldrift. Vi har også hatt elektrisk drevne betongsspruterigger på vegprosjekter lenge, forteller Dillner.

– Det er jo ikke bærekraftig å kaste de gamle maskinene våre. Veidekke kommer suksessivt til å bytte ut eldre anleggsmaskiner eller å bygge dem om til palmeoljefri biodiesel etter hvert. Da kan vi bruke dem som en overgangsløsning. Denne gravemaskinen var veldig dyr, men den blir nok ikke den siste Veidekke kommer til å kjøpe, bekrefter Dillner.

Flere kunder har allerede meldt sin interesse for å ha denne maskinen på sine kommende prosjekter.

– Mange at de store – spesielt de statlige – kundene setter tonen og sier at de vil ha fossilfrie byggeplasser. Da må vi svare på det, sier Veidekkes konsernsjef Arne Giske. 

– Vi er opptatt av miljø, det er kundene våre også. Dette er en av de mange investeringene vi gjør på miljøsiden, det har mye å si for omdømmet vårt og er et konkurransefortrinn. 

Vil ligge i forkant
- Det er ofte slik at praktisk erfaring med maskiner og anlegg er nøkkelen til de beste løsningene, og vi forsøker å ligge i forkant av utviklingen. Derfor er vi stolte over å være først ute med en slik gravemaskin og at vi dermed får være med på å flytte grenser, legger Knut Egge til.

Anleggsmaskiner i Norge står ifølge SSB for totalt 650.000 tonn årlige utslipp av CO 2. Den tekniske utviklingen og økende miljøambisjoner er nå i ferd med å snu utviklingen. 

En tilsvarende dieseldreven maskin slipper ut cirka 52 tonn CO2 per år (1.500 timer), og om alle landets 2.500 gravemaskinene i denne klassen ble elektriske ville utslippene av CO2 bli redusert med 130.000 tonn/år (tilsvarer utslipp fra 60.000 personbiler/år).

For et drøyt år siden startet Veidekke et fossilfritt tunnel- og anleggsprosjekt for Statnett i Oslo, og nå kan entreprenøren snart jobbe helt utslippsfritt.