Idéhus tror på hyttevekst

Hyttedrømmen er stadig sterk blant nordmenn og i 2019 har Idéhus ambisjoner om å oppfylle 80-100 av disse drømmene. 

Som et redskap til å nå det ambisiøse målet, lanserer kjeden i disse dager si nye hyttekatalog.

– I 2018 bygde og leverte våre forhandlere cirka 60 hytter. Vi er offensive og forventer betydelig økning i år, sier markedsleder John Fornes ved Idéhus’ kjedekontor i Trondheim. Optimismen begrunner han blant annet med at Idéhus har fått flere forhandlere i typiske hytteområder. – Og selvfølgelig tror vi at den nye katalogen vil hjelpe på etterspørselen, sier Fornes.

Idéhus fornyer gjerne hyttekatalogen sin med tre års mellomrom. Seks av de 23 hyttene i 2019-utgaven er helt nye. Idéhus tilbyr hytter med areal (BRA) fra 51,1 til 175 kvadratmeter. Den rimeligste koster cirka 1,5 millioner, mens den dyreste har en prislapp på cirka 3,25 millioner kroner.

I den nye katalogen har Idéhus valgt å gruppere og presentere hyttene i tre ulike serier, basert på arkitektonisk uttrykk.

«Skumring» er en serie med ti hytter i tradisjonell norsk byggeskikk.  «Morgendis»-serien består av fire hytter med moderne, til dels funkisaktig stil. «Daggry»-serien byr på ti hytter i en mer tidløs stil, «mellom tradisjon og nyskapning».

– Alle hyttene byr i utgangspunktet på gode, praktiske og komfortable løsninger. Men på samme måte som med husene våre, er hytteløsningene fleksible, sier sier John Fornes i en pressemelding.

Idéhus ser optimistisk på framtiden. Ved kjedens hovedkontor i Trondheim er det nå elleve ansatte. Kontorarealet er nylig betydelig utvidet og dimensjonert for ytterligere vekst. 

– Vi er allerede i ferd med å ansette flere arkitekter og ingeniører for å utvikle produktene våre, og for å gi forhandlere og kunder enda bedre støtte, sier daglig leder Pål By.

Idéhus-kjeden starter 2019 med 74 forhandlere fra Lyngdal i sør til Alta i nord. 

---