Foto: Trond Joelson

Hålogalandsbrua: Har funnet mulige svakheter i 12 av 344 bolter

Etter at det ble oppdaget brudd i en bolt på E6 Hålogalandsbrua er det gjennomført ultralydinspeksjon av alle de aktuelle boltene. Samtidig som man leter etter årsaken til bruddet er det satt i gang et arbeid med å skifte ut flere bolter.

E6 Hålogalandsbrua ligger rett nord for Narvik i Nordland og ble åpnet for trafikk 9. desember 2018. 

Så fort det ble oppdaget brudd i en bolt ble det satt i gang overvåking og ultralydinspeksjon av samtlige 344 bolter som holder brukablene på plass.

- Ved ultralydundersøkelse er det oppdaget mulige svakheter i 12 av de 344 boltene. Det er satt i gang et arbeid for å skifte de ut. Dette er en reklamasjonssak og vi har derfor tett oppfølging av entreprenøren for at dette arbeidet skal gå så raskt og effektivt som mulig, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i prosjektavdelingen i Region nord til vegvesen.no.

- Ingen fare for bæreevnen til brua

- Det er ingen fare for bæreevnen til brua, og den er åpen for trafikk. Den kan likevel bli stengt på kort varsel hvis det skulle oppstå flere brudd, melder Statens vegvesen.

– 1 av 44 delkabler i den ene hovedkabelen er ute av funksjon, men det er ingen fare for bæreevnen til brua. Men skulle det oppstå brudd i flere bolter kommer vi likevel til å stenge brua for å være på den sikre siden, sier Johansen.

Dersom Hålogalandsbrua stenges vil trafikken gå på den gamle E6 Rombaksveien, som nå heter fv. 7575.

Skal finne årsaken

- Nå handler det i første omgang om å gjøre det vi kan for å løse situasjonen så raskt som mulig. Samtidig har vi satt i gang et arbeid for å finne årsaken til at dette har skjedd, både ved hjelp av egne ressurser i regionen og i Vegdirektoratet, men også ved at vi har bedt om bistand fra blant annet Det Norske Veritas (DNV GL). Det er viktig at vi finner årsaken, sier Johansen.

Dette gjør Statens vegvesen nå:

* De fortsetter å inspisere alle boltene to ganger i døgnet.

* De jobber for fullt med ansvarlig entreprenør for stålarbeidene på brua for å få produsert nye bolter så raskt som mulig og for å finne årsaken til at bolten sviktet.

* De har gjennomført ultralydinspeksjon av alle boltene, og disse funnene blir ytterligere analysert nå.

* Bolten som ble skadet er sendt til laboratorium for undersøkelse.

* Ny ultralydinspeksjon om én uke.

* Sammen med selskapet som har prosjektert brua, ser de etter strakstiltak for å forsterke de aktuelle boltene som har indikasjon på feil. Målet vårt er å forsterke de, slik at de holder inntil man har fått produsert nye, slik at de kan byttes.