Kjetil Enger fra Maxbo forteller at uteboder har blitt populære varer å bestille på nett.

Peisovner og uteboder har blitt netthandelsvarer

Flere og flere nordmenn bestiller byggevarer på nett. Maxbos netthandel har hatt en god høst, og det er de store og tunge varene som er mest populære.

– Vi har tatt flere konkrete grep, og nå ser vi at kundene bestiller byggevarene sine over nett, og de bestiller gjerne med mobilen, sier Kjetil Enger, netthandelsdirektør i Maxbo.

Vokser med over 45 prosent
Netthandelsveksten har vært ekstra sterk denne høsten. Fra september til desember har Maxbos netthandel hatt en verdivekst på over 45 prosent i forbrukermarkedet. Enger forteller at det ligger en bevisst strategi bak de gode resultatene.

– Enkelt fortalt handler det om å gjøre produktene våre lette å finne på nettet. Vi har ryddet og løftet frem produktene som er til salgs. Veksten er også drevet frem av gode kampanjer, sier Enger i en pressemelding.

Netthandel har i løpet av dette året blitt et eget satsingsområde hos Maxbo, og netthandelsdirektøren har klare målsetninger.

– Vi har en ambisjon om å bli nummer én på netthandel i byggevarebransjen, og har lagt en plan mot 2021 får å nå dette målet, sier Enger.

Flere leveringsalternativer
Maxbo har inngått avtaler med partnere som kan levere direkte til kundene.

– Tidligere kunne vi bare tilby kranbil som leveringsmetode. Ikke særlig effektivt dersom kunden skal ha én drill. Nå har vi flere konkurransedyktige leveringsalternativer. Dette tilbudet vil bli ytterligere utvidet gjennom 2019, sier Enger.

Sammenlignet med høstens tall fra bransjeorganisasjonen Virke, leverer Maxbo godt over resten av netthandelsmarkedet i byggebransjen.

– Ut fra våre indikasjoner har kjøp av byggevarer på nett økt med om lag 15 prosent siden i sommer, sier Gerhard Anthun, leder for Virke e-Handel

Maxbo leverte en vekst på over 45 prosent i samme periode.

– Selv om netthandelen kommer fra relativt små tall er vi fornøyd med å prestere så mye bedre enn markedet. I dag ligger utgjør netthandel litt over 2 prosent av det totale salget til Maxbo, og målet er å komme over 8 prosent om noen år, sier Enger.

Også proffmarkedet har hatt en god digital vekst. Enger forteller at veksten på den digitale profftjenesten «Min bedrift» har vært like stor som netthandelen mot forbrukere.

Fremtidens varehus
Enger tror at kundene både vil ha fysiske varehus og netthandel i tiden som kommer.

– Vi ser at varehusene spiller på lag med netthandelen, og at kunder som har vært i et varehus gjerne bestiller på nett, og omvendt. Klikk & hent er et godt eksempel på dette. Kunden bestiller varer online og henter dem i varehus.

Han forteller videre at nordmenn i stadig større grad bestiller store ting på nett.

– Varer som ikke kommer inn i bilen er populære på nett. Peisovner, anneks, uteboder og lekeapparater bestiller man fra sofaen hjemme, og med mobilen i hånda, sier Enger.